Mitt allra första språkrörstal

Här är mitt första tal som språkrör som jag höll på Grön Ungdoms Riksårsmöte i Norrköping 20 februari 2011.

 

Talet:

Jag har inte provat att säga det än! Jag har liksom sparat på att säga det där som jag har velat säga i över ett år. Men jag har längtat och hoppats och våndats något helt enormt och nu så skall jag säga det. Hej, jag heter Rebecka Carlsson och jag är språkrör för Grön Ungdom. Jag vill tacka från djupet av mitt hjärta för att jag får vara det, för att jag fått ert förtroende att vara det. Jag kan inte tänka mig något häftigare uppdrag i världen och heller ingen roligare och samtidigt mer utmanande tid att ha det än nu.

De som känt mig länge lär nu tro att min karaktär förfallit. Jag har varit väldigt tydlig genom livet med att jag inte skall hålla på med miljö, aldrig partipolitik och verkligen aldrig någonsin i ett ungdomsförbund. Jag har tyckt att människor är viktigare än miljö, avskytt pajkastningspolitiken, sagt att jag aldrig kommer köpa ett helt politiskt paket och att ungdomspolitiken är alibiverksamhet som inte levererar reell politisk makt. Så vad hände?

Allting började egentligen på en sanddyn utanför Timbuktu. Jag och min bästis hade dragit dit efter studenten för att backpacka runt i regionen, men när vi kom till norra Mali upptäckte vi att området helt börjat utrymmas på västerlänningar till följd av eskalerande väpnade konflikter. En dag stod vi med en ung man från Timbuktu på en sanddyn utanför staden. Han tittade ut över Sahara och sa: – Kan ni förstå att vi brukade odla mat här? Vi letade förbryllat efter en oas med blicken eller vad som helst som skulle ge hans ord lite förklaring tills han fortsatte: – Klimatet förändrades, allting förändrades. Med sinande grundvatten hade maten blivit allt mer knapp vilket förstärkt stamrivaliteten och övergått i väpnade strider.

Klimatförändringarna klassas av FN:s klimatpanel IPCC som vår tids största hot mot världsfreden och det finns en anledning till det. Klimatförändringarna är – för oss alla tror jag – långt ifrån den enda viktiga frågan, men för mig visar den på, klart och tydligt, hur hela världen hänger ihop och hur politiken måste shape-up och ta tag i de stora, globala och framtida utmaningarna för att kunna vara relevant överhuvudtaget. Jag bestämde mig där och då för att göra vad som står i min makt.

Idag har jag en tydlig bild av vad jag vill bidar med som språkrör men också vad jag vill att vi skall bidra med som förbund. Jag vill att vi skall stå för en ny era av ny, grön och smart politik – politik som är attraktiv – som verkligen gör skillnad och känns ända in i hjärtat.

Min kompis Gayathri sa för ett par veckor sedan att man kan fatta beslut på två sätt – man kan fatta beslut baserat på rädsla och man kan fatta beslut baserat på mod. Och som politiker idag tycks det vara väldigt lätt att fatta sina beslut baserat på rädsla. Rädsla för motstånd, rädsla för hårt slit, rädsla för nederlag och för besvikelse. Och det är så himla mycket lättare att kasta paj på andra och klaga på vad andra inte gör än att själv ta ansvar för att ta fram de nya politiska lösningarna på de stora utmaningarna. Jag vill att vi skall vara ett förbund som baserar allt som vi gör på mod.

År 2014 är det val igen och tills dess vill jag att Grön Ungdom och Miljöpartiet tar de sista viktiga stegen till ett statsbärande parti med politiska lösningar för allt vi vill skall bli möjligt. Vi skall ta ansvar för att hållbar utveckling omöjligt skall vara alternativt, hållbar utveckling skall vara det självklara alternativet. Jag säger inte att det kommer att vara en liten enkel uppgift, men det skall banne mig bli väldigt, väldigt roligt.

För ett par år sedan var jag Sveriges ungdomsrepresentant i regeringsdelegationen till FN:s kommission för hållbar utveckling. Under öppningsceremonin inledde kommissionens ordförande Gerda Verburg så här. Med djup röst och händerna hårt knutna runt bordskanten sade hon: – We´re living in the time of crisis; the food crisis, the climate crisis, the finance crisis… och radade upp kris efter kris efter kris tills jag bara ville sjunka genom marken. Om inte ens de hade hopp som hade makten, hur skulle jag kunna ha hopp då? Men på helgen åkte jag till Harvard Business School för att delta i ett klimatseminarium arrangerade av studenter. En av dem avslutade: – This is gonna be such a challenge; this is gonna be so much fun! Och det är precis så jag känner.

Men jag vill inte vara ensam. Jag står här för att ni valt mig till språkrör. Men jag vill att ni skall se er omkring just nu, och se det jag ser, och se er själva med. Är ni lika stolta som jag? Jag står här för ni valt mig och Björn Lindgren som språkrör för Grön Ungdom. Men världen behöver mycket mer än två språkrör för Grön Ungdom. Världen behöver tusentals språkrör för Grön Ungdom. Den här helgen har vi fattat hur många beslut som helst men det finns ett beslut kvar att fatta, ett beslut jag tycker att vi skall fatta varje dag när vi går upp på morgonen. Och det är: – Vill jag idag vara ett språkrör för Grön Ungdom? Vill jag ta ansvar för att sätta en politisk agenda och ta fram de politiska lösningarna på de stora utmaningarna? Och om vi gör det, vart kommer det att ta oss?

Och vi skall inte stå ensamma. För i andra partier, i andra organisationer och över hela världen finns människor som arbetar för samma sak som vi. Det är långt ifrån bara Grön Ungdom som kan bidra. Jag vill att vi skall lyckas hålla visionen i fokus, lyckas skilja mellan sak och person, skilja mellan sak och parti och skapa synergier och samarbeten som vi tidigare inte trodde var möjligt och som kommer att möjliggöra saker vi tidigare inte trodde var möjligt heller.

Idag så är jag ungdom och grön. Men en dag vill jag vara grön och tant. Och när jag är grön och tant vill jag sitta i en fåtölj, jag vill gärna ha barnbarn och jag vill att de skall säga:

– Tänk att du var med då när det hände. Tänk att du och ni såg till att det blev möjligt. Just när allt såg ut som att det skulle eskalera. När alla kurvor på alla statistikaxlar pekade åt fel håll. Tänk att ni hade modet att ändra på det! Det vill jag göra när jag är grön tant men nu vill jag bara börja jobba. Tack än en gång från mitt hjärta för att jag får vara ert språkrör.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitt allra första språkrörstal

  1. Tord Björk skriver:

    Jag fick länk till detta tal efter min facebookuppdatering:
    Tanter är bäst! Jag var just ute och köpte en semla på konditoriet ett kvarter bort. Plötsligt ropar en tant till mig på andra sidan gatan och gör mig uppmärksam på att jag tappat något. Jag vänder mig om och ser att min oranga halsduk har blåst av mig och samtidigt ser jag en bil stanna och en tant kliva ur för att ropa efter mig att jag tappat min halsduk. Leve tanterna!

    Så jag får väl nu tillägga även blivande tanter är bäst.

    Men som aktiv i miljörörelsen undrar jag. Mod behövs sannerligen men vad kommer det sig att det entrepreneuriella försvunnit i bloggposten jämfört med texten för en månad sedan? Och vad betyder hållbar utveckling? Entrepreneuriell är center- och alliansenspråkbruk som om människor enbart är företagare på en marknad. Inte undra på at Europas rikaste parti gick mer back och särskilt i landsorten än Socialdemokraterna med sin instängdhet i företagsspråkbruk och tvångshurtiga tankar med fast bidrag till sin verksamhet från staten långt bort från småföretagandets villor.

    Dessa tankegångar har också haft ett starkt fotfäste i miljöverksamhet styrd av stora mängder sponsorpengar för att ungdomar ska delta och hylla hållbar utveckling, ett begrepp som är kopplat till hållbar tillväxt såsom Brundtlandkommissionen definierar det och hela den FN process som är knuten till begreppet.

    Men hållbar tillväxt finns inte på något sätt intellektuellt bevisat som en hoppfull och möjlig lösning på miljöproblemen. Har du och Grön Ungdom mod att stå för en självständig syn mot den rådande verklighetsförfalskningen som hållbara utvecklingsbegreppeta sponsrade tänkande leder till?

    Än mer intressant, vill ni delta i den rörelse för produktiv landsbygd med de ideer som du också efterstävar om att inte vara alternativ? Vi vill förändra hela Sveriges skogs- och j0rdbruk och göra det hållbart. Läs Naturbruksuppropet hos http://www.mjv.se och kom till vårt möte med bönder, skogsbrukare, miljö- och solidaritetsintresserade i Ramsele 15-17 april.

Kommentera

