Pioneer of the Year

Vilken eftermiddag/kväll! Fikade med Maria Ferm på eftermiddagen och bollade idéer på var jag skall börja. Känns helt fantastiskt att ha det stöd jag får från både Maria och Jakop! Kom fram till att jag skall göra första debattartikeln tillsammans med Björn som en ”det här är vårt mission-artikel” men på T-banan låg en SvD med förstasidan täckt av Wikileaksavslöjandet av Sveriges och USA:s pakt inför klimattoppmötet i Köpenhamn. Får se om jag kan hålla mig från att reagera på den imorgon…

Sedan var jag på finalen av Pioneer of the Year – tävlingen som korar Sveriges bästa hållbarhetsentreprenör. (OBS: det är väl värt att gå in på sidan och läsa om de olika finalisterna!) I inledningen tryckte konferensiererna på vikten av att snabbt få på plats infrastruktur som promotar hållbart entreprenörskap. Enligt dem är Sverige långt efter på den fronten om man jämför med t.ex. USA och Storbritannien.

Jag vill gärna kunna lansera en rejäl lista på olika lösningar att titta närmare på inom kort, och lika mycket för hållbart intraprenörskap, när man innoverar redan existerande bolag. Passade därför på att boka luncher med hållbarhetsentreprenörer för att lyssna in vad de ser som flaskhalsar i dagsläget. Pratade också med WWF om deras projekt Climate Solver som kollar på just infrastrukturen för miljöinnovation. Känns underbart att vara igång! God natt!

Sven Heijbel, grundare av Pioneer of the Year och förstapristagaren Andreas Liljedahl från Worldfavor, en nätbaserad mötesplats för alla som vill ta sociala ansvar. (Kolla in hemsidan!)

Simon Flato, delad andrapristagare, tävlade med framgångssagan Sustainergies som skapar synergier för hållbar utveckling mellan studenter och företag. (Kuriosa är att jag också är medgrundare, namngivare och styrelsemedlem. Kan erkänna att jag var väldigt stolt!)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

