I intervju om Sveriges roll i de fortsatta klimatförhandlingarna

När jag kom hem låg senaste numret av MP:s medlemstidning Grönt på hallmattan. Jag var på klimattoppmötena i Köpenhamn och Cancún, kommer att åka till nästa i Durban och ev. Bonn i sommar och i Grönt redogör jag för hur jag anser att vi skall förbereda och utreda olika politiska verktyg för att kunna gå fram och ta vårt ansvar som land oavsett mötets utgång. Att vi tar vårt ansvar skall aldrig villkoras till om andra tar sitt. Däremot kan vi säkra goda politiska förutsättningar som gör det lönsamt att gå före.

En variant är klimattullar. Här betalar länder utan tillräckliga klimatmål (och ofta klimatskatter som följd) klimattullar på export till länder/regioner som tar sitt ansvar så att varor kan konkurrensutsättas på lika villkor. Läs hela intervjun med mig, Jakop Dalunde och Åsa Romson som också var i Cancún här. Deadline för ackreditering till Durban är också i dagarna så säkerställ att du inte blir utan om du vill dit.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

