Tillväxtkritik värdig rockstjärnestatus

När Tim Jackson, författare av Prosperity Without Growth/Välfärd utan ekonomisk tillväxt, för några veckor sedan föreläste tillsammans med Anders Wijkman, Tällberg Foundation och Johan Rockström, Stockholm Resilience Center satt jag bänkad 45 minuter före start och tur var det för många kom inte i närheten av dörren. Sedan exakt när fick tillväxtkritik sådan rockstjärnestatus? Svaret är kanske helt enkelt ”sedan Tim Jackson” och hans självklara resonemang om vitsen med att bygga system som premierar reellt värdeskapande anser jag ger god anledning till det.

Det jag däremot saknade på föreläsningen och bad honom utveckla var precis vilka politiska styrmedel han tycker skulle vara den bästa starten. Svaret var alltför luddigt för min smak och handlade om hur allt hör samman, är viktigt och kan göras i olika ordningar. Jag kände hur min kritik var densamma som riktats mot gröna inklusive mig själv så många gånger tidigare.

På Mikaela Valtersson och Jonas Erikssons samtal med MP Stockholm ikväll om utformningen av MP:s ekonomiska politik nu efter det rödgröna samarbetets avveckling var läget dock ett helt annat. Mikaela och Jonas har åkt till ett stort gäng lokalavdelningar för att lyssna in perspektiv och för mig visade kvällens samtal än en gång på Miljöpartiets rika interndebatt men kanske framför allt – att den politiska diskussionen om grön omställning blir allt mer konkret och sofistikerad.

Det här är en utveckling jag vill skall fortgå och även i Grön Ungdom. Vi skall vara ungdomsförbundet där man som 10-åring som vill förändra världen inte bara får vara med och skapa opinion. I Grön Ungdom skall man också få alla de skills man behöver för att skapa välutformade politiska lösningarna för den förändring man vill se. Det skall vara länge sedan samtalet om grön omställning fastnade på ett principiellt plan. Nu skall satsningar och skatter med allra bäst effekt särskiljas från dem med marginellt sämre även av medlemmar långt ner i åldrarna – dock självklart alltid med visionen i fokus.

Om du fortfarande inte borstat tänderna för kvällen tipsar jag dock varmt om att du gör det under tiden du tittar på Tim Jacksons 18 minuters TED-talk på Economic Reality Check. De politiska lösningar du tror är bästa start för att skapa förändringen kan du sedan skissa ner i dagboken, drömma om i natt och kommunicera imorgon bitti.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

