Dagens ungdom och hållbar utveckling i FN

För två år sedan var jag Sveriges ungdomsrepresentant i regeringsdelegationen till FN:s Kommission för hållbar utveckling (CSD17) i New York. På CSD bestämmer världens stater hur de skall gå vidare med att implementera olika delar i ramverket Agenda 21. Sverige har ungdomsrepresentanter där och i FN:s generalförsamling varje år som utses av LSU – Sveriges ungdomsorganisationer och bl.a. arbetar med att bistå delegationerna i att anlägga ett ungdomsperspektiv på de frågor som avhandlas.

I hållbar utvecklingsfrågor är det helt avgörande att politiken är utformad för, med och av unga för att vara relevant och effektiv överhuvudtaget;

För unga – för att det är dagens unga och kommande generationer som kommer att drabbas av de beslut som fattas (eller inte fattas) idag,

Med unga – för att över halva jordens befolkning utgörs av barn och unga och beslut bäst implementeras om de passar dem som skall implementera dem, och

Av unga – för att dagens generation unga besitter nytänk och lösningar som är en ovärderlig tillgång vid utformandet av nya lösningar.

Jag vill se en ny medvetenhet om detta i Sverige och mer involvering av unga i hållbar utvecklingspolitik – inte bara av ungdomar i politiska ungdomsförbund utan i hela samhället.


Idag tillträdde 2011 års representanter och nostalgin var total. Vissa tillfällen i ens liv kommer så tydligt att definiera fortsättningen. För mig kom mitt politiska självförtroende, tron på att jag kunde bli en person som kan påverka utvecklingen genom politik, mycket med FN-uppdraget. Jag behövde att folk uttryckte att de trodde på mig långt före jag alls presterat. Jag hoppas kunna ge det till andra.

Följ Sveriges ungdomsrepresentanter i FN under året.

Mer info om FN:s Kommission för hållbar utveckling som hålls i maj och i år fokuserar hållbar konsumtion och produktion (HKP), transporter, kemikalier, avfall och gruvor.

Min rapport om uppdraget.

Nästa år kan det bli du!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

