Metros skildring av Japan visar tillväxtdebattens absurdum

Morgonen var bra tills jag öppnade Metro på tunnelbanan och insåg att de valt att skildra katastrofen i Japan ur ett svenskt plånboksperspektiv. Över 10 000 personer saknas fortfarande och Metro väljer att skriva om hur krisen kan komma att drabba svensk tillväxt. För mig finns flera förkastliga dimensioner i argumentationen.

(1) En avsaknad av förståelse för hur människors välmående påverkas av andra människors välmående. Om jag får lite mindre pengar i plånboken av jordbävning och kärnkraftsolycka påverkar det mitt välmående försvinnande lite i jämförelse med hur mycket mitt välmående påverkas av blotta tanken på situationen för alla de drabbade. Jag har haft en klump i magen sedan det hände och att slippa kriser och katastrofer men också alla klumpar i magen som kommer med medvetenheten om hur andra drabbas är för mig svår att mäta i pengar och inte det minsta intressant i jämförelse.

(2) Ett fanatiskt och idiotiskt tillväxtfokus. – Så den svenska tillväxten är hotad? – So what?! Om den hade gynnats, vad hade poängen varit då? Och vad är nästa steg? Skall Metro börja analysera hur bra krisen är för den japanska tillväxten? Hur många fler byggarbetare kommer att få jobb när stadsdelarna skall byggas upp igen och hur många begravningsentreprenörer som kommer i arbete? Det är inte intressant!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

