Språkrörshelg

Språkrörshelgen började när jag natten till lördag fick bruka våld för att få loss ett av de två kuvert med möteshandlingar som fastnat i mitt brevinkast…

Morgonen efter var jag på MP:s väldigt bra mentorskapsprogram för kvinnliga politiker som jag går. Min mentor Anna Norrman var sjuk men jag och min adeptkollega Marléne Andersson gick långpromenad i solen och coachade varandra. Just nu försöker jag hitta mina nischer i politiken och balans i livet. En nisch är nya nyckeltal för välfärd. Jag vill att politiken skall utvärderas efter om den levererar mer av det som verkligen är värdefullt för människor. Då räcker inte BNP. Jag tror i dagsläget inte på att ersätta BNP med ett annat supermått utan istället utvärdera Sveriges utveckling utifrån olika parametrar. Passande nog visade sig Marléne ha en master i Ekologisk ekonomi och en massa kunskap på området så nu är fördjupningslitteratur beställd och hon utsedd till min rådgivare på området.

Efter det var jag på på MP Stockholms årsmöte och passade på att förhöra mig hos Per Bolund som var där om hur han mutade in politiska områden och utvecklade en så effektiv kommunikation som riksdagsledamot. Det var också Per som gjorde mediala utspel 2008 om frånvaron från etiska riktlinjer för hur AP-fonderna är investerade. AP-fonderna motsvarar mer pengar än hela statsbudgeten vilket gör det till en än större angelägenhet och en fråga som jag vill aktualisera och driva igen. Om Sverige med trovärdighet och framgång skall kunna driva hållbar utveckling är det logiskt att samtidigt inte investera på ett sätt som motverkar detta, bryter mot mänskliga rättigheter, leder till ökad fattigdom och ökad ekologisk utarmning. Tänker lyfta frågan på radikalt sätt och med tunga samarbetspartners men säger inte hur än.

På söndagen höll jag workshop om grön ideologi på kurs för nya medlemmar. Jag vill att Grön Ungdom skall vara Sveriges i särklass mest konstruktiva ungdomsförbundett ungdomsförbund där man som tioåring istället för att fastna vid pajkastning och kampanjer är med och skapar politiska lösningar på de globala och nationella utmaningar som uppkommer.

Alla fick välja en fråga som var del i anledningen till att de gick med i Grön Ungdom, tänka igenom vad som är viktigt att tänka på när man utformar politik kring frågan och sedan helt enkelt ta fram nya politiska lösningar. Jag blev verkligen imponerad över resultatet och känner mig mycket inspirerad av tanken på den politik MP skall utveckla det kommande året.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

