IT i skolan är värt att satsa på

Var på lunchseminarium med IT-minister Anna-Karin Hatt om IT i skolan. Ministern öppnade med att fastställa att ”skolorna måste vara en del av informationssamhället. De måste vara i takt med sin tid”. Jag delar helt denna uppfattning men såg stora problem med andra delar av hennes argumentation.

För det första har hon utvecklat ett tänk kring hur ”alla skolans parter” skall vara med och ta fram hur IT skall integreras i skolan. Här saknades helt och hållet ett tänk om hur elever kommer till tals. Om inte elever sitter vid bordet undrar jag hur lösningen skall kunna utformas så att de fungerar för dem.

Minst lika problematiskt uppfattade jag hennes uttalande om att ”problemen i skolan ju inte har någonting med pengar att göra”. Ministern menar att nationella direktiv om en helt ny IT-integrering i skolan med alltifrån inköp av ny hårdvara och nyutvecklade mjukvaror till utbildning av lärare skall finansieras med pengar som skall tas från någonting annat. Hon tryckte också mycket på att eldsjälar i skolan spelar en avgörande roll. Jag vill se en annan linje.

Skolan skall och kan rusta elever med IT-kompetens. Detta måste staten garantera och det måste få kosta pengar. Detta behöver politiken ta ansvar för och skall inte läggas över på eldsjälar.

Under eftermiddagen satt jag med på MP:s riksdagsgrupp där alla MP:s riksdagsledamöter diskuterar den aktuella politiken.

I morgon kväll skall jag debattera kärnkraft med Carl B Hamilton i TV4:s Kvällsöppet 22.40. Nu skall jag slipa argument och sifferkoll med MP:s energipolitiska talesperson Lise Nordin.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

