Gentjänster och gentjänster

Jag har en konstant klump i magen över kärnkraftsläget i Japan. Om det finns något positivt alls i det som sker så är det att jag känner en ännu större beslutsamhet. Det är i sig också en utmaning när resurserna som finns att tillgå på många sätt är så väldigt begränsade. Gång på gång märker jag dock hur oerhört gärna vänner och bekanta med värdefulla kompetenser och tankar erbjuder sig helt bara sådär. Idag var en sådan dag.

Jag började dagen med att spela in ett nyhetsinslag om oljeberoende och koldioxidskatter på riksdagen tillsammans med två väldigt trevliga journaliststuderanden och fick bra mediaträning och tips på köpet.

Sedan träffade jag Tobias som är förbundsordförande för Sveriges elevråd – SVEA och också en mycket nära vän. Det skulle bara vara en privat lunch men blev ett coachingsamtal (Tobias har ju redan gått igenom den uppstartsprocess som jag går igenom nu i mitt uppdrag,) och ett visionärt samtal om framtidens skola.

Därefter träffade jag min vän Walter som nyligen blivit pappa och som också erbjöd sig att coacha mig och Björn. Jag har haft honom som coach förut och kan inte tänka mig någon bättre även om han är så hård och krass att det sällan är trevliga upplevelser… Jag fick också hålla hans dotter och kände hur hela jag gick ner i puls på ett sätt som jag inte gjort sedan innan jag valdes. Bebisar bara är. De ser ut som de känner känns rätt och gör vad de känner för. Det var också så himla skönt att bara få överösa denna person med kärlek. Tänker att det är universellt och att vi skulle må bättre om vi uppmanades bejaka den sidan i oss själva istället för att konkurrera i så stor utsträckning som vi gör idag. När hon blir stor hoppas jag att vi har ett svalare klimat och ett varmare samhälle.

Efter det hade jag möte med min vän Hans som är grym på kommunikation/PR, tidigare jobbat för sossarna, suttit i LSU – Sveriges ungdomsorganisationers styrelse med mig och nu konsult på PR-byrån Hill & Knowlton. Han har erbjudit sig att hjälpa mig paketera de budskap och den politik som jag vill arbeta med proaktivt. Mötet var effektiv och så himla bra. En av mina stora utmaningar blir att kommunicera de ganska komplicerade frågor jag vill arbeta med som t.ex. etisk kapitalförvaltning, nya välfärdsmått, livskvalitet, nya företagandeformer och skolreformer på ett lättförståligt sätt med hög igenkänningsfaktor. Jag blir lätt för akademisk. Nu skall jag skriva vidare på debattartikel om kärnkraft. Tack fantastiska ni för idag! Ensam är inte stark. Inte privat och verkligen inte som språkrör.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

