Vi måste våga spela våra hitlåtar!

Pontus Hummelman, Maria Wetterstrands politiska sekraterare sa för några veckor sedan att ”vi måste våga spela våra hitlåtar”. Hur många gånger har U2 spelat ”It´s a beautiful day” liksom… Och inte hade vi lyssnat på deras nya låtar om de inte hade spelat klassikerna in i absurdum. Uttalandet har funnits i bakhuvudet sedan dess och idag har de varit ännu mer påtagligt.

Jag tycker att ett stort problem i svensk politik generellt är att det helt enkelt inte tas fram tillräckligt bra politik. Einstein konstaterade att bara en dåre försöker lösa nya utmaningar med gamla lösningar. Samtidigt som världen och Sverige har ständigt nya uppkommande utmaningar och möjligheter ser jag att politiker från både höger och vänster fortfarande i alldeles för stor utsträckning försöker föra ut sina gamla lösningar oavsett hur världen numera ser ut. I MP tycker jag att problemet istället snarare är det motsatta – men därmed inte mindre. Här föds förslag på nya politiska lösningar på löpande band. Problemet i ett parti som MP är vem som skall göra dem till hitlåtar. Jag känner mig träffad. ”Det här med hållbar utveckling borde väll ha landat och vara för mainstream för att tjata ännu mer om…” Samtidigt var det ju liksom bara 7,35 % som tyckte att vi var bäst i förra valet…

En aha-upplevelse kom på min lässtund på Mellqvists kaffebar i förmiddags.

Jag kommer att arbeta mycket med hur vi kan utveckla vårt ekonomiska ”BNP är meningen med livet-system” så att det genererar och förvaltar värde i en mycket vidare mening – kort och gott allt som är värdefullt för oss inklusive sociala och ekologiska dimensioner.

Min taktik är att läsa och lyssna så mycket jag förmår inom detta område under våren för att göra större och nytänkande utspel under hösten.

När jag på Mellqvist i förmiddags började plöja vad MP har på området hittade jag en guldgruva av argument och källor till vidare läsning. Lösningarna var inte från idag men verkligen nytänkande jämfört med den politik som är verklighet idag. Vi driver det här, i alla fall vissa delar, men vi skulle verkligen kunna driva det så himla mycket mer! (Hur många gånger har Moderaterna sagt ”arbetslinje”…)

Jag misstänker att fler inte hittat publikationerna så jag tipsar härmed varmt om att beställa publikationerna om ”Arbetstid och klimat”, ”Green Economy”, ”Lokal ekonomi”, ”Allmänintressebolag” och ”Kommunal utrikespolitik” (hittas r).

Men jag vill också (om du känner dig lika träffad som jag) uppmana att se efter vilket jobb som redan är gjort och jobba mer för att göra det till en hit som verkligen slår. Re:duce, re:use och re:cycle är bra på fler sätt... Kanske kan då hållbar utveckling på riktigt vara mainstream tills 2025 åtminstone. Med en bebis på Riksdagsgruppsmötet idag kändes det ännu mer värt att jobba för det oavsett om jag skall känna mig som en papegoja tills dess. Just ”Vilket Sverige vill du ha 2025” är dessutom rubriken på partiprogramsrevideringen som släpps i morgon. Den kommer att bli väldigt extern och progressiv, till och med jämfört med språkrörsprocessen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

