För 2 timmar och 38 minuter sedan började en historisk partiprogramrevideringsprocessen

För 2 timmar och 38 minuter sedan började en historisk partiprogramsrevideringsprocess. En del är en helt offentlig blogg som kommer att bli ett nav för tankar och idéer under resans gång. Bloggen heter ”Vilket Sverige vill du ha 2025” och finns på adressen http://partiprogram.mpbloggar.se/ . Här är mitt första inlägg.

Partiprogram som ger kraft att re(a)gera till 100 %

Klockan har passerat midnatt och jag skall åka hemifrån om två timmar för att delta på ett erfarenhetsutbyte med ungdomspolitiker i Alexandria. Anledningen till att jag låter sömnen vänta tills planet är inte bara resfeber utan bokstavligt talat lika mycket en iver över att få skriva detta inlägg. Jag har längtat mycket på partiprogramsrevideringsprocessen ända sedan jag gick med i Grön Ungdom och Miljöpartiet och nu äntligen händer det.

Med en öppen språkrörsprocess i MP med tio kandidater som alla har starka och olika perspektiv av vart MP skall gå upplever jag att det som kanske mest skulle vara en intern process också bidragit till att folk bakom mig på bussen diskuterat om det är smartast att göra mer som kandidat x eller kandidat y tycker. Språkrörsvalet har lett till en ny men också nyanserad debatt, om än inte helt rikstäckande, om vad ny, grön, smart politik verkligen skall bli.

Den livliga interndebatten och viljan att hela tiden förfina politiken i ett MP med imponerande högt i tak var också en av de viktigaste anledningarna till att jag själv till slut tog steget till att gå med efter att länge svurit att jag aldrig skulle köpa ett helt politiskt paket. När jag insåg att jag i MP kunde vara med och skapa det istället vände det för mig och jag tror att fler känner samma sak. Om språkrörsvalet bidragit till den lilla så är det nu dags för den stora gröna idédebatten och jag ser oerhört mycket fram emot det som väntar:

  1. För det första ser jag oerhört mycket fram emot dagen då vi har ett rykande färskt partiprogram som presenterar den mest tilltalande bilden av hur Sverige kan vara för oss och världen och som samtidigt kan bli verklighet. Att det skall bli verklighet gör inte att det skall vara mesigt utan tvärt om att det skall vara värt att kämpa för, också för personer som idag inte tilltalas i en större utsträckning av politiken. Jag längtar tills jag får öppna det och känna känslan ”ja, det är ju just det här vi längtar efter”.
  2. För det andra ser jag fram emot att partiprogramrevideringsprocessen skall hjälpa oss ta de sista stegen från alternativa till ett helt alternativ redo att bli statsbärande. Missta mig fel igen. Jag menar inte att vi skall bli bredare genom att släta ut. Däremot längtar jag efter att vi skall utforma politik på de sista områdena där den idag saknas eller är otydlig. Jag vill att vi skall vara modiga och landa på områden som i dagens partiprogram är motsägelsefulla. När vi gör det skall det dock vara efter att allas argument verkligen kommit fram. I mina ögon är grön demokratisyn överlägset också i processer som den här. Att många aldrig kan bli överkörda av få må göra att processen tar tid men när de bästa lösningarna utkristalliseras så gör de verkligen det och vi kommer att kunna bära fram dem med en helt annan övertygelse.
  3. Sist men absolut inte minst ser jag fram emot den kick-start av en ny grön idédebatt som sker idag tillsammans med processen. Jag ser fram emot en öppen, transparent och demokratisk process där allas argument och perspektiv inte bara hörs men verkligen berikar i Miljöpartiet inklusive alla sidoorganisationer. I Grön Ungdom kommer att ambitiöst arbete genomföras under året för att ytterligare underlätta för unga miljöpartister att påverka processen. Vi kommer att ha egna aktiviteter men också underlätta för medlemmar i Grön Ungdom att komma med sina bidrag direkt i MP:s process. Minst lika mycket ser jag dock fram emot att den gröna idédebatten också skall bli hela svenska folkets. Hur vill vi ha det med tidsfrågan? Hur skall välfärden finansieras? Hur kan vi snabbast energisäkra Sverige? Detta är frågor jag vill skall diskuteras vid många middagsbord i år. För mig är det kanske det som också blir beviset för att grön politik når en ny era i Sverige – när det går från omreformer som de här skall genomföras utan hur vi gör det på det allra bästa sättet. Jag tycker att gruppen som planerat gjort ett strålande arbete. Denna öppna blogg är ett bra exempel på det liksom alla rådslag och runda bordssamtal men kanske framför allt hur vi runt om i Sverige själva kan ta kommandot i att ordna samtal och aktiviteter som vi önskar. Jag kommer att bjuda in mina kompisar som inte är miljöpartister eller politiskt aktiva och diskutera med dem. Funderar också på att bjuda in representanter från alla de andra ungdomsförbunden för att ta in deras tankar. Näringslivet, civilsamhället, andra aktörer och verklighetens folk skall så klart också involveras.

Kort och gott – jag tror att vi har en väldigt inspirerande och viktig tid framför oss!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

