Nyhemkommen från den egyptiska revolutionens centrum

Jag och Björn åkte lite på vinst och förlust med Svenska Institutet och representanter från MUF, LUF och SSU till Egypten för att medverka på ett erfarenhetsutbyte med ungdomspolitiker där. Innan vi visste ordet av befann vi oss mitt bland nyckelpersoner från den egyptiska revolutionen och upplevelsen blev bland de starkaste i mitt liv. På dagarna deltog vi på workshops, på kvällarna delade vi livsberättelser och på nätterna filmade jag intervjuer.

Ahmed som jobbat för revolutionen sedan 2003 och också arbetat med revolutionen i Tunisien.

Lamia som vill bli Egyptens första kvinnliga president.

Jag föreläser om MP:s partiprogramrevideringsprocess.
Jag och Björn i långintervju med frilandsjournalisten Louise Kjessler.

Ahmed vandrade sträckan på 4 mil från sin moské den 28:e januari. När han lämnade var det han och hans familj. När de kom fram till Tahrir Square var hans tåg 20 000 personer.

Ännu mer omvälvande blev det när vi efteråt blev inbjudna att stanna hos Michel Meunier, en av de mest välkända motståndarna till Mubarak, och följde med honom till demonstrationerna på Tahrir Square. När vi kom dit var 10 000 demonstranter på platsen och vi stannade tills vi fick veta att militären skulle storma torget fem minuter senare. Dagen innan hade antalet varit 1,5 miljoner och när utegångsförbudet trädde i kraft kl 02:00 hade 10 000 stannat kvar för att skydda 6 män som hoppat av militären till förmån för revolutionen. Militären stormade torget med tårgas, gummikulor och skarpa skott. Två av männen dödades. Mediatäckningen var minimal. Jag och Björn intervjuades av oberoende arabisk media med täckning över hela arabvärlden. Den västerländska journalistkåren lyste dock med sin frånvaro.

Michel Meunier tar oss runt bland demonstrationerna på Tahrir Square. Jag filmar för att kunna göra det tillgängligt för er.

Dagen innan – 1 500 000 demonstranter och två dödade. Då – 10 000 demonstranter med 5 min till nästa militärattack.

Björn ger radiointervju som kommer att sändas över hela den arabisktalande delen av världen (på flytande arabiska).

Jag kommer aldrig helt att bli som jag var innan jag åkte. Min nyfunna vän Ahmed sa när han lutade sig tillbaka i fåtöljen närmare 06:00 natten till lördag: ”Can you imagine that for 30 years we were only 18 days away from letting Mubarak go”. Vilka andra revolutioner och samhällsförändringar kan vi göra på 18 dagar om vi bara bestämmer oss? Efter det här är jag mer övertygad än någonsin: Vill man att ens politiska mål skall bli verklighet ligger nyckeln inte i att sätta mesiga sådana utan mål som är så viktiga att det är värt att göra vad som än krävs.

”Welcome to new Egypt 25 January”

Molnet av skor till följd av Mubaraks besked om att han inte tänkte avgå den 28 januari.

Jag kan heller inte sluta tänka på hur ofantligt slumpartat det är var vi hamnar och vilka förutsättningar vi får. I lördags kväll var vi på Tahrir Square bland människorna som offrar sina liv för demokrati, i söndags morse hälsade vi på hos en fattig men obeskrivligt varm familj som Björn kände sedan tidigare i den så kallade sopstaden i Kairos slum, i söndags kväll kröp jag ner i min egen säng i Bagarmossen, i förmiddags lunchade jag med Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen om deras spännande uppkommande satsningar och i eftermiddags träffade jag och Björn vår blivande coach Walter för första gången i Kaknästornet med citronmarängtårta.

Även om revolutionen nu pågått ett tag så har den bara börjat. Många befarar att det kommer att krävas en ännu större revolution än den som var för att inte bara få bort polisen utan också militären. Eventuellt sätter sig 10 000 000 människor sig på Tahrir Square efter fredagsbönen nästa fredag. Alternativt så promenerar de till Sharm el Sheik för att kräva att Mubarak lämnar landet. För människorna på Tahrir Square väntar så oerhört mycket mer av hård kamp för det av demokrati som vi tar för så självklart. För människorna i sopstaden väntar ännu värre tider innan det blir bättre.

Hos obeskrivligt varm familj i sopstaden i Kairos slum.

Nya trenden i Egypten är att fotografera sin bebis på en pansarvagn.

Val är om 6 månader. 48 % saknar läs- och skrivkunnighet. Fattigdomen är utbredd. Befolkningen är oerhört ung men nya konstitutionen kräver att man är 30 år för att kunna ställa upp till parlamentet. Sedan februari har 40 nya partier bildats. De saknar ekonomiska tillgångar, upplevelsen och erfarenheten av hur det är att leva och verka i ett demokratiskt land och kommer att behöva allt stöd de kan få. Jag och Björn kommer bl.a. att stötta ledare i ett av partierna som bygger på målsättningen om hållbar utveckling.

Biståndsministern Gunilla Carlsson besökte. Jag undrar vad hon tänker vidta för åtgärder.

Vi kommer också att se över vad vi skall kräva att Sverige skall vidta för åtgärder. I dagsläget har de en skuld som Sverige gått med på att teckna med Mubarak trots att Egypten då var en diktatur. Pengarna har inte kommit folket till gagn men det är de som skall betala tillbaka. Detta är oacceptabelt om det gäller att ge det egyptiska folket något så när bra förutsättningar att bygga upp sin demokrati och sitt samhälle. Jag och Björn kommer att titta vidare på det här liksom vilka andra diktaturer Sverige låtit skuldsättas.

I Michel Meuniers soffa.

Filmer, fler bilder och fler texter kommer.

Sprid väldigt gärna vad vi varit med om och kan berätta om till personer och journalister vill ha den vetskapen. Vi har också unikt bildmaterial och 10 timmars unikt råfilmsmaterial. De egyptiska representanterna kommer också till Sverige i maj. Revolutionen har bara börjat.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nyhemkommen från den egyptiska revolutionens centrum

  1. Ping: Exklusivt! 20 minuter på Tahrirtorget med mig, Björn och Michel Mounier | Rebecka Carlsson

  2. Ping: Min att göra-lista för hösten – nästan för bra för att vara sann | Rebecka Carlsson

  3. Ping: Carpe internet – vi är framme i Kairo! | Rebecka Carlsson

  4. Ping: Egyptiska revolutionen 1 år! | Rebecka Carlsson

Kommentera

