Lyxweekend i Stockholm/Norrköping/Trollhättan

Helgen som gått blev en lyxweekend fylld med ny inspiration, ny kunskap och nya möten.

Fredag med Mod att mäta

På fredagen deltog jag i ett seminarium på konferensen Mod att mäta. Mod att mäta är ett unikt projekt som mäter makt på årsmöten och erbjuder konkreta metoder för hur man kan arbeta vidare med makt och normer inom sin organisation. Vi beställde mätningen på Grön Ungdoms senaste årsmöte och väntar nu med spänning på resultaten.

Grön Ungdom har kommit en bra bit på vägen men har också en bra bit kvar. Att jag inte utmanades ordentligt i språkrörsvalet är bara en sak. Björn hade rejält med motstånd men jag stod ensam bland kandidaterna på den kvinnliga sidan men med rykten om att fler kandidater var sugna om jag skulle hoppa av. Könsroller och andra normer i samhället riskerar självfallet att påverka alla organisationer i det men jag är övertygad om att vi kan bli mycket bättre, både vad gäller jämställdhetsarbete och arbete utifrån andra diskrimineringsgrunder. Jag tänker inte avgå förrän minst 8 kvinnliga motkandidater finns tillgängliga. Och jag tänker inte hålla på med politik för alltid.

Mentorskapsprogram för unga kvinnliga politiker i samarbete med MP:s jämställdhetskommité står på min önskelista (jag fyller år 11 maj) liksom mod att kritisera och utmana de normer som finns inom förbundet. Det som det i alla fall finns gott om i Grön Ungdom är en genuin vilja att utvecklas. Samtidigt upplever jag, hur konstigt det än låter, att till och med det kan vara ett hinder ibland. Hur gör man i ett förbund där så gott som varenda kille ser sig som queerfeminist men det fortfarande är ojämställt? Jag tror att nyckeln ligger i att ha konkreta metoder tillgängliga. Då blir det mindre jobbigt att inse att man inte är lika bra som man önskar eftersom man vet hur man kan bli det. Arbetet kommer att fortsätta och jag kommer att blogga mycket mer om det längre fram.

Lördag med föreläsning om vad som är viktigt egentligen på Grön Ungdom Östs årsmöte


Inspirerad av upplevelserna i den egyptiska revolutionen för precis en vecka sedan talade jag om hur jag tycker att vi skall skapa en helt ny samhällsdebatt om vad som är viktigt egentligen. Idag läggs alldeles för mycket fokus på alldeles för oviktiga saker i politiken samtidigt som väldigt viktiga saker inte fokuseras, inte sällan med hänvisning till att ansvaret är någon annans. Om demokratin skall hållas levande måste politiken fokusera det som är viktigt, som gör skillnad och som känns i hjärtat. Om detta inte sker eller om politiken helt enkelt inte levererar lösningar som är tillräckligt bra förlorar politiken i status. Jag tycker mig se en tydlig trend mot detta men också att vi kan bryta den genom att höja ambitionsnivån. Realistiska mål är inte små. Realistiska mål är de som är värda att göra revolution för. Eller för att citera Inception: ”Nothing is more dangerous than an idea whose time has come”.

Jag föreläste efter grymma Erik Blom från lika grymma projektet Ung och dum – om synen på barn och unga. Kolla in det här.

Söndag: Föreläsning om kampanj på Grön Ungdom Västs valkickoff i Trollhättan

Den 15 maj är det omval i region- och kommunvalet i Västra Götaland och Grön Ungdom Väst kommer att ha ett gäng inspirerande aktiviteter fram tills dess som planerades i helgen. Jag fick förmånen att föreläsa och leda workshops om kampanjer inspirerade av den globala klimatrörelsen. Min tes är riktigt framgångsrik blir man om man kombinerar det man tycker bör göras, det man vill göra och det man verkligen kan eller kan bli bra på. Vill man bli framgångsrik i politik ser jag att man skall driva politik på detta sätt också snarare än fastna i att göra som andra alltid gjort. Att bestämma sig för att verkligen komma till sin rätt i politiken kan dock sluta oväntat. För Kim slutade det med att han cyklade från Australien till klimattoppmötet i Köpenhamn och startade Ride planet earth, som en del av Sveriges artistelit i succékonsert för klimatet och kollektivet No more Lullabies och för IT-kunniga collegekillarna i USA i kampanjhemsidan 350.org som etablerat en hel global klimatrörelse om världens viktigaste siffra.

Det är något alldeles särskilt att få prata för en publik som äter popcorn!

Efter att jag pratat följde oerhört inspirerande workshops som lär resultera i om möjligt ännu mer inspirerande valaktiviteter. Jag kommer garanterat att komma ner, delta och dokumentera.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

