Jag vill bli bäst i världen på att lyfta visioner, framgångshistorier och politiska lösningar som får framgångshistorierna att ta över

Jag är hemma och hälsar på min familj i Kungälv några dagar och passade idag på att hänga med Maria Wetterstrand på först den ena och sedan den andra av da Matteos superba kaffebarer. Ja, inte IRL men med hennes Den nya gröna vågen. Planen var att bara läsa lite och sedan sätta tänderna i de 800 olästa i inkorgen. Jag har inte sträckläst sedan jag läste hästböcker på mellanstadiet men idag var jag chanslös. Konceptet är briljant. Hon radar helt enkelt upp den ena lösningen bättre än den andra som redan är omsatt i praktiken tills det (om det inte redan var det) blir alldeles klart och tydligt hur vi bara behöver fixa det här med grön omställning en gång för alla.

Jag är ett stort fan av appreciative inquiry som lär att framgångar bäst skapas genom att man fokuserar på allt det som är framgångsrikt i exempelvis ett företag, ett samhälle eller en organisation och sedan förstorar upp det tills det tar över vad som är negativt. Detta blir också en praktisk resursfördelningsfråga där du istället för att sätta dina bästa medarbetare på att ta hand om de största problemen låter dem utveckla de största möjligheterna osv. Jag vill ha detta perspektiv i mitt språkrörskap. För att fortsätta droppa amerikansk managementlitteratur så lär briljanta Jim Collins Good to great – när vinst inte är målet att man skall hitta sin nisch som sammanfaller med sitt igelkottkoncept – det man är djupt passionerad inför, det man kan bli bäst i världen på och det som genererar stora resurser (för det man vill uppnå).

Jag har klurat på min nisch konstant sedan jag valdes. Det är så oerhört lätt att vilja reagera på vartenda idiotiskt politiskt förslag som kommer upp i dagspressen och så att vilja bli precis som så många av de strålande politiker som finns inte minst i Miljöpartiet men självklart också i andra partier. Men hur kommer jag till min rätt och hur arbetar jag proaktivt för att få upp viktiga politikområden som idag inte ens finns i den politiska debatten? Vad är jag djupt passionerad inför, hur kan jag få stora resurser att tillgå och vad kan jag bli bäst i världen på?

Preliminärt ser jag att mitt proaktiva politiska arbete skall gå ut på följande:

  1. Att bidra till att lyfta visionerna i svensk politik
  2. Att berätta framgångshistorier från jordens alla hörn om vad som redan sker kopplat till njutbar hållbar omställning
  3. Att presentera politiska lösningar för hur framgångshistorierna kan skalas upp – till storlek och antal – tills de helt tar över
Detta är för vagt för att göra Jim Collins tillfredsställd och arbetet kommer så klart att fortsätta. Förutom att fundera så vill jag ha input. I lördags fick jag mycket bra input från Grön Ungdom Öst och förutom mer input från förbundet skall jag luncha vidare med externa personer med bra tänk. 
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

