Cirkulär ekonomi – helt bra istället för mindre dålig

”Bibehållen tillväxt i företaget men minskad miljöpåverkan med 1,75 %.”

”Ökat BNP men minskade svenska utsläpp (bortsett från att de egentligen ökat men räknas till produktionslandet…).”

Är det något som gör mig less just nu så är det de där löjligt kreativitetsdödande låga ambitionerna! Det är hög tid för ett helt nytt tänk i miljöpolitiken – ett tänk som går ut på att göra helt rätt istället för bara lite mindre dåligt!

De som enligt mig är allra bäst på det just nu är aktörerna som jobbar mer cirkulär ekonomi. Logiken bygger på succérörelsen Cradle to Cradle – C2C som går ut på att allt som tas ur ekosystemet också skall kunna återföras och på vägen ”up-cyclas” så många gånger som möjligt.

Park 20|20 är det mest ambitiösa och största kontors- och bostadsprojektet med C2C som kärnvärde i Nederländerna till dags dato. Fokus är mänskligt välmående och hållbarhet.  Allt i projektet – från ergonomisk arkitektur till integrerad landskapsbild görs för att stärka och öka människors livskvalitet både i hemmet och på arbetet.
 

I Holland har man kommit längst. Här finns multinationella företag och hela kommuner som håller på att ställa om. Den 25-27 maj har jag fått möjligheten att åka dit på studiebesök tillsammans med det svenska nätverket Cradle Net och företaget Vagga till vagga AB.

Redan ikväll deltar jag på Cirkulär Salong som anordnas av samma aktörer. Här skall diskussionen inledas mellan företagsledare, politiska aktörer inkl. Anders Wijkman, konstnärer m.fl. om hur Sverige skall kunna bli en cirkulär ekonomi. Cirkulär ekonomi kommer att bli en av mina huvudsakliga prioriteringar och jag känner mig oerhört inspirerad.

Kanske är det för att hela kärnan i det cirkulära tänkandet är så himla vacker – att det handlar om att göra helt rätt. Jag tänker på en holländs C2C-klädskapare som jag hörde på Konstfack för kanske ett år sedan: ”It ain´t beautiful if it´s toxic!”. Och för att bli lite djup känner jag att det är så med livet och yrkeslivet. Jag vill kunna leva och skapa helt utan den där gnaganden känslan av att det vi gör inte alls är så bra ur många avseenden…Vilken frihet det skulle vara att slippa den!

Frossar i Matilda Wendelboes komposterbara och återvinningsbara kreationer. Den som trodde att ekokläder inte kunde vara ännu vackrare än vanliga… Och senaste skvallret är att både Gucci och Stella MacCartney just nu tar fram sina första komposterbara kollektioner.

En som tagit steget för ett bra tag sedan är designern Matilda Wendelboe som jag fick möjligheten att hälsa på i hennes butik i torsdags kväll. Matilda jobbar i återvinningsbara material och har skapat Sveriges första hela C2C-kollektion med bl.a. en lika ljuvlig som komposterbar ulljacka inspirerad av lille prinsen (ps. jag fyller år 11 maj ds.).

Med bra politik kan vi få framgångshistorierna att helt ta över.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

