Första födelsedagen som språkrör – publicerade första egna artikeln och upptäckte att jag kanske saknar karriär

Väcktes av att Björn skickade sms: ”Björklund plockar in skolk i betyget, du kanske skall ta i det här…”. Jaha Jan, då var det du och jag igen ännu en högtidsdag. Sist var julafton för ett par år sedan. Då hade du lagt remisstiden för rektorsutbildningen så att ingen skulle svara. När vi gjorde det ändå, julafton till trots, valde du i efterhand att svaren inte skulle beaktas.

Min förhoppning inför idag var att få en ganska soft förmiddag med min mindre softa lunta nämndhandlingar och mina förberedelser inför eftermiddagens panel på Södertörns högskolas Development Day. Kastade mig istället till ett surffik på söder, ryckte i dörren med en sådan desperation att de öppnade en timme för tidigt och lät mig dricka min latte och forcera fram ett första utkast medan de damsög lokalen. Per Olsson som jobbar med skolfrågor för MP på riksdagen var ovärderlig i bollandet. Jag blev klar, men då hängde sig allt och texten försvann. Jag gnydde lite för mig själv och fick en gratis bulle till tröst. Sedan forcerade jag fram ett nytt utkast. Processen fortsatte på pendeltåget till Flemingsberg och sändes till Per med ena handen i rulltrappan upp till högskolan för korrning.

Väl inne på panelen som handlade om hur man bäst skapar karriärvägar för att kunna arbeta med utvecklingsfrågor väntade kanske femtio inspirerande studenter. Jag ursäktade mig innan jag fick panelens samtliga fyra Saltå kvarn-juicer som utdrygning av bullunchen för att hålla ihop, berättade min historia, fick ta del av de andra i panelens och slogs av att jag verkligen inte gjort karriär som man skall göra karriär och att det kanske är för att jag alls inte ser det som att det är det jag gör.

”Det är viktigt att ni underhåller kontakterna med alla era klasskamrater för det är de som skall ge er jobb i framtiden, även dem du inte tycker om”, ”skicka inte in en ansökan som inte är helt perfekt”, ”arbeta strategiskt med ditt personliga varumärke”, ”var inte för perfekt på en anställningsintervju för då är du för perfekt för att vara sann”.

Jo, jag minglar gärna men för mig är det ett fantastiskt bra tillfälle att få nya idéer – idéer från personer man inte vet vilka de är eller om de ”är några”– förrän eventuellt som när mannen jag hade en väldigt rolig diskussion med på Maria och Peters avslutningsfest visade sig vara min idol Christian Azar och jag fick en stående inbjudan att komma och bränna kärnbränsle med honom på Chalmers. Jag har nog aldrig skickat in en perfekt ansökan men däremot bett om att få jobb som inte finns ännu för att jag sett potential, och illustrerat den med några kladdiga skisser men med uppenbart tillräckligt mycket vilja. Jag tänker att det bästa är att uppfattas som man är och att det är bättre att lägga tid på att hitta det än att tänka ut hur man skall försöka befästa bilden av någon annan. Slutligen gör jag alltid mitt bästa på intervjuer när jag får chansen.

Var det någon som behövde karriärdagen var det kanske jag? Samtidigt slogs jag av att det kanske alls inte är en karriär jag försöker att skapa. Jag vet inte hur många gånger jag får frågan om jag vill sitta i Riksdagen efter språkrörskapet – om det är en drivkraft för mig. Jag vet inte om jag vill det och det är inte en viktig drivkraft för mig. Det som är viktigt för mig är att lyckas göra en stor skillnad för omställningen till en hållbar utveckling och att kombinera det med att ha ett bra liv tillsammans med nära och kära. Motfrågan blir då inte sällan: Nej, jag menar ditt personliga mål, vad du vill uppnå! Ja, om mina mål inte är det så har jag nog inga sådana och ingen karriär men det känns lugnt.

Efter panelen hittade jag en superbt korrad debattartikel från Per (bästa presenten), åkte till stan, laddade upp den från Coffice på Newsmill innan jag drog iväg till födelsedagspicknick i Vitabergsparken. Du hittar den här och de upprörda kommentarerna haglar in. Ändå har de inte en suck mot strömmen av grattis! Tack så fantastiskt mycket för all uppvaktning!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

