Alla pilar pekar åt samma håll: Grön ekonomi.

Jag går just igenom en häftig period där alla pilar liksom pekar åt samma håll => Grön ekonomi.

När jag valdes sa jag att jag vill jobba med hur skola, entreprenörskap, intraprenörskap, företagande, ekonomi, forskning och kommersialisering av forskning tillsammans kan bidra till en hållbar utveckling. När jag väl var vald började jag tvivla och landade i att vi måste gå ännu djupare, ända in till våra välfärdsmått och ända in i aktiebolagslagen – där vi definierar, sätter mål för och mäter vad framgång egentligen är i vår tid. Sedan ramlade jag över Cradle to cradle-rörelsen, Anders Wijmman som just skrivit Den stora förnekelsen tillsammans med Johan Rockström och artikulerar just allt det jag önkat göra. Men inte nog med det. När jag googlade runt under Tillväxtforum i lördags upptäckte jag att hela Rio+20 (som kommer att vara en av nästa års allra viktigaste FN-möten och 20-årsjubileet av Earth Summit och åtagandet av FN:s ramverk för hållbar utveckling Agenda 21) nästan helt och hållet fokusera Green Economy. Idag var jag på the 3rd Nobel Laureate Symposium on Global Sustainability och fast jag inte hört ett pip om det från den svenska regeringen talade alla närvarande nobelpristagare och andra världsledare här om samma sak: vi behöver ett helt nytt ekonomiskt ramverk inom jordens gränsvillkor!

Globalt händer det redan massor – nya välfärdsmått konstrueras och tillämpas, nya företagsmodeller likaså, utbildningssystemet ställs om så att dagens och framtidens generationer utrustas med en utvecklad förståelse för hur världen hänger samman och hur vi skapar lösningar för vår tid. Det här sätter oss i Grön Ungdom och alla andra i Sverige som brinner för denna utveckling i ett drömläge. Istället för att börja på noll kan vi göra det till vår uppgift att ta allt det som redan händer på global nivå till Sverige. Vi har en mycket spännande tid framför oss. Jag kommer som du förstår att blogga vidare om det här. Jag har också valt att helt dedikera mitt språkrörstal och mina närmaste föreläsningar till området.

Tills vidare vill jag passa på att tipsa om att symposiets alla sessioner finns tillgängliga på nätet. Jag rekomenderar särskilt varmt Janine Benyus, Director, Biomimicry Institute (US). Deltagarna har också under de senaste dagarna skrivit ”The Stockholm Memorandum” där de sammanfattar vad de anser är det viktigaste utmaningarna och möjligheterna i vår tid.

Och gillar du liksom jag citat får du några av de bästa från idag här:

”Don´t be afraid to go too far because the truth is beyond it”

”We need a sufficiency revolution” – Sunita Narain

”Swich focus from wealth to well-being”

”We must measure what we want to manage”

”I come from a country where rain is the finance minister” – Sunita Narain

”For the earth that is ours but not ours alone”

”From cent-making to sense-making”

”The most important thing for social entrepreneurs it sthat they work with other social entrepreneurs to really scale.” / Frances Westley – forskare på framgångsfaktorer för socialt entreprenörskap

”What can be Swedens most important contribution to the world?”

”We only have 1 % of GDP and we must be very clever to change the other 99 %.” – Sida generaldirektör

”In our era we realize we are not ”homo economicus” but ”we have a choice-conomicus”

”Some people don´t want to ask questions if they don´t know the answer. Let´s ask all the questions, even if we don´t yet have the answers. Trigger. Ask the questions until we find the answers.”

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

