Exklusivt! 20 minuter på Tahrirtorget med mig, Björn och Michel Mounier

Jag kommer att sova på helspänn inatt. Imorgon bitti skall vi äntligen få återse våra vänner och nyckelpersoner i den egyptiska revolution.

Den 6 april 2011 åkte jag och Björn tillsammans med företrädare från SSU, LUF och MUF till Kairo och Alexandria för erfarenhetsutbyte med unga egyptiska politiker. Vi var förväntansfulla men inte beredda på vad som väntade. De vi mötte och som också blev våra vänner visade sig vara nyckelpersoner i revolutionen. Till utbytet kom också Michel Mounier. Jag och Björn valde att stanna kvar och på lördagskvällen tog han med oss till Tahrirtorget. Jag filmade konstant med min mobil och nu har du möjligheten att se den 20 minuter långa filmen direkt från revolutionen.

Om du vill läsa mer om upplevelserna och dessutom ta del av bildmaterial tipsar jag om det här blogginlägget.

Upplevelserna i Egypten inspirerade också till krönikan ”Realistiska mål är de som är värda att göra revolution för” och andra halvan av det språkrörstal som jag höll på Miljöpartiets kongress.

En av dem som gjorde allra starkast intryck, dokumentärfilmaren Karim El-Shenawy, hade jag också nyligen glädjen att sätta i kontakt med arrangörerna till konferensen Y3 om sociala mediers roll i demokratiutvecklingen. Samtalet finns att se här.

The Good Tribe gjorde i samband med det också en intervju med Karim under rubriken “We need to move from liking and sharing to action” som du finner här.

Det blir en bra dag imorgon och jag skall göra mitt bästa för att hålla er uppdaterade via twitter. Där följer ni mig på @carlssonrebecka.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Exklusivt! 20 minuter på Tahrirtorget med mig, Björn och Michel Mounier

  1. Fredskronk skriver:

    Wow! Vilken grej att faktiskt få besöka torget. Mycket starka bilder.

  2. Ping: Min att göra-lista för hösten – nästan för bra för att vara sann | Rebecka Carlsson

  3. Ping: Carpe internet – vi är framme i Kairo! | Rebecka Carlsson

  4. Ping: Egyptiska revolutionen 1 år! | Rebecka Carlsson

Kommentera

