Mitt Almedalstal 2011

 

För några veckor sedan var jag på mitt livs kanske osexigaste resa till en toapappersfabrik, en kakelfabrik och en heltäckningsmattsfabrik på den holländska landsbygden. Men förutom att bara producera toapapper, kakel och heltäckningsmattor är dessa företag pionjärer för en hel vision – en vision om en helt cirkulär ekonomi.

Cirkulär ekonomi går ut på att avfall som fenomen försvinner.

Alla material och all energi går i helt slutna cykler.

Alla produkter formges smartare, så att det kan plockas isär, och biologiskt material återförs till ekosystemet medan allt annat material återvinns för evigt.

Allt energisäkras med 100 % förnyelsebar energi.

Det är en helt ny ekonomi. Inte bara mindre miljömässigt dålig utan helt bra.

Heltäckningsmattsföretaget Dessos VD visar numera upp en rätt sjuk vinstökning för de senaste åren. Efterfrågan ökar, samtidigt som råvarukostnaderna försvinner, när gamla mattor blir nya. Samtidigt är han väldigt tydlig med att Dessos främsta mål är att skapa andra värden än bara vinst. Faktum är att de har visionen att inte bara vara mindre dåliga utan helt bra, i varje del av företaget. De börjar bli mer än klimatneutrala.

Deras mattor renar numera luften och lämpar sig för sjukhus.

Deras design har blivit banbrytande och finns i lyxmärkenas butiker.

Deras anställda känner meningsfullhet.

Tänk hur Sverige skulle vara om alla svenska företag hade samma tänk som Desso. Många företag och många företagare har oerhört mycket större ambitioner än att göra kortsiktig ekonomisk vinst. Och jag vill att politiken skall vara dessa företags bästa partner.

Och på samma sätt som det är rationellt för företag att fokusera på fler värden är det också rationellt om stater gör det.

För bara några veckor sedan samlades över 20 nobelpristagare från olika discipliner tillsammans med tunga ledare från hela världen i Stockholm för att presentera de viktigaste lösningarna på vår tids största utmaningar. Och deras uppmaning blev

– ta fram nya välfärdsmått, bortom BNP, inom naturens gränser, som värderar allt som är värdefullt – naturkapital, ekosystemtjänster, sociala aspekter, och gör det nu.

1/3 av jordens befolkning lever fortfarande på mindre än 2 dollar om dagen och resurserna blir allt knappare, inte minst till följd av klimatförändringarna. Och om mindre än 40 år kommer vi att vara 9, kanske 10 miljarder människor.

Jag vågar säga att ingen här har svaret på hur vi skall lösa det, men vi alla bär ansvaret och vissa mer än andra. År 2014 är det val igen och jag vill att de handlar om vår tids största och globala utmaningar. Vi tillhör olika politiska partier och jag förväntar mig att vi går in i arbetet utifrån olika perspektiv, men att inte ta frågorna på allvar det är pinsamt.

Men samtidigt som det aldrig förr varit viktigare att agera har det heller aldrig varit lättare. Aktörer över hela världen går före och nästa års största FN-toppmöte RIO+20 kommer nästa helt och hållet tillägnas grön ekonomi. Det är det här det bör handla om och det är det kommer att handla om; Cirkulär ekonomi, 100 % förnyelsebart och en ny, grön, smart utbildning, forskning, innovation och kommersialisering, nya företagsmodeller, nya välfärdsmått.

För två år sedan var jag delegat i FN:s kommission för hållbar utveckling. När ordföranden inledde så grabbade hon tag i talarstolen med båda händerna och så sa hon:

–       We´re living in the time of crisis; the credit crisis, the food crisis, the climate crisis, the energy crisis… och fortsatte tills jag bara ville sjunka genom marken.

Men den helgen åkte jag som tur var till Harvard Business School för att delta i ett seminarium arrangerat av studenter. En av dem avslutade:

–       Dude, det här kommer att bli en sådan himla utmaning, det här skall bli så himla roligt. Jag kan inte tänka mig någon häftigare, mer utmanande, roligare och viktigare tid att leva i än nu.

Det är så jag känner.

Och låt oss inte slösa tid på mindre viktiga saker. Jag tror att det är när politiken verkligen är relevant och gör skillnad och känns i hjärtat som den också blir intressant.

Låt oss förverkliga det vi vill mest av allt och med full kraft. Nu.

Tack!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

