Varför skall vi gå i skolan?

Idag bloggar jag om hur viktigt det är att få till en rejäl debatt om varför vi överhuvudtaget skall gå i skolan. Inlägget publicerades först på MP:s föredömliga partiprogramrevideringsblogg och nu även här. Läs, dela och diskutera.

Varför skall vi gå i skolan?

Varför skall vi gå i skolan? Det är en fråga jag vill höra väldigt ofta i skoldebatten. Har du hört den debatteras?

Idag får Jan Björklund ha skoldebatten i princip i fred och där bedriva sin maktmätning mot Sveriges alla elever att spotta ut tuggummit, ta av sig kepsen och sitta tysta och lyssna. Men vad de får är en skola som förändrats skrämmande lite de senaste 50 åren. Det gör att den är byggd i ett industrisamhälle, för ett industrisamhälle och för att reproducera ett industrisamhälle. Dessutom är den byggd som en industri. Här paketeras vi efter åldersgrupp, klassificeras efter prestanda och får lära oss rätt svar på ett standardiserat sätt.

Det vi istället för borde lära oss i skolan är att hitta nya svar. För en tidsenlig skola behöver vara mitt i prick för just sin tid och vår kommer mer än något annat präglas av förändring där gamla rätta svar inte längre räcker till. För det första den förändring i form av omställning till en hållbar utveckling för samhället, ekonomin och oss människor som vi behöver förmå skapa avsiktligt. För det andra för att kunna förhålla oss till alla de tröskeleffekter vi inte kan förutse men som kommer att prägla vår tid.

För att kunna hitta nya svar och bryta ny mark behöver vi självförtroende, självkänsla, kreativitet och innovationsförmåga. Vi behöver också en känsla för vad vi tycker är viktigt och för hur världen hänger samman. En tidsenlig skola som skulle utveckla just det står i skarp kontrast till dagens skola som bevisats döda ungefär 70 % av den kreativitet och förmåga att se olika lösningar som elever har med sig till uppropet i första klass. Det är därför det är bråttom att utforma skolan på ett radikalt annorlunda sätt. Elever behöver lära sig i den verklighet de skall vara en del av och utveckla, göra framgångar och misstag på riktigt och lära sig av dem. Bara så blir vi redo att göra det också på egen hand och som del av samhället.

Nu i samband med partiprogramrevideringsprocessen har vi gröna ett särskilt bra tillfälle att utveckla en skolpolitik som på riktigt rustar Sveriges elever för vår tids utmaningar och möjligheter. Det är ett arbete som är svårt att överskatta både till arbetsinsats och vikt. Därefter behöver vi vrida tuggummidebatten till att handla om skolans egentliga syfte och väl i regering skolans fokus från rätt svar till nya svar. Det är en av de absolut viktigaste förändringarna för att modernisera Sverige.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s