Sanningen bakom debutkrönikan med 950 000 läsare

Jag satt i bistron i morse och muttrade över 57 minuters tågförsening när affärsmannen bredvid mig plötsligt bläddrade i sin tidning. Jag hoppade till för där var den – min debutkrönika om cirkulär ekonomi i Den nya välfärdens bilaga till DN med 950 000 läsare. Jodå, han läste noggrant.

Själv hittar du den på http://www.dnv.se. Överst rullar tre bilder i headern och en är tidningen. Klicka på den och slå upp sidan 10 så hittar du den där.

Själva skrivarprocessen förtjänar ett eget stycke text även om jag egentligen skulle göra rätt i att inte erkänna den tidigare än jag möjligtvis skriver memoarer…

Sanningen är att jag helt enkelt inte hade någon aning om hur jag skulle göra. Men när den Svenskt näringslivsfinansierade tankesmedjan ville att jag skulle skriva och jag såg en möjlighet att lyfta cirkulär ekonomi där det aldrig annars letar sig in var jag ju helt enkelt tvungen att tacka ja. Men nu satt jag där i Berlin till råga på allt med en dag kvar innan deadline, ett uppdrag att skriva om valfrihetsrevolutionen, en vilja att skriva om hur den inte alls gör oss så himla lyckliga och ingen aning om hur jag skulle gå till väga.

Såhär är språkrörskapet precis hela tiden. Vi fyller så himla många funktioner, gör allt själva och gör därför väldigt många saker för första gången.

Min standardfråga i dessa situationer är ”Vem har redan löst problemet åt mig?” och efter att först ha läst om vad en krönika egentligen är på Wikipedia läste jag Göran Greiders ”Varför är det så tyst i skogen” tills jag hade total skrivkramp. Nu var det lunch och jag pressade fram ett utkast baserat på mitt Almedalstal. Till middag slängde jag det i papperskorgen. Kom inte vidare. Ångest.

I samma sekund kom dock idén till den här istället och med flow och laptopen stående på min kompis tvättmaskin skrevs den på nolltid och skickades iväg från mitten av den bilkorsning som verkade vara den enda platsen i den delen av Kreuzberg med WLAN. Hade jag blivit påkörd och dött hade det varit för företagsliberalernas cirkulär ekonomikännedoms skull. Med andra ord en anledning så god som någon.

I morgon bitti skall jag föreläsa om mentorskap på Handels. Sedan skall jag jobba på en coffetable book om nya välfärdsmått, en dokumentärfilm om grön ekonomi och förbereda tre tal, en workshop och en panel inför helgen. Fake it til you make it. Det är i alla fall fantastiskt roligt.

Just det. Det sjukaste av allt var att mannen plötsligt satte sig på andra sidan gången när jag var på väg hem på kvällen. Tidningen hade han med sig och den fick jag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

