En morgonreflektion från Handels

Nu på morgonen har jag hållit ett föredrag om mina erfarenheter av mentorskap och coaching för en internationell skara mentorer och adepter på Handelshögskolan – från luncher med experter till tårar med min coach Walter och senaste påfundet Bråkiga flickors brunchklubb.

Det fick mig att tänka till. Jag pluggade företagsekonomi i bara en termin och lagerkalkylerna har jag för länge sedan förträngt. Men en sak tog jag verkligen med mig; skillnaden mellan

Effectiveness/Effektivitet/Att göra rätt saker

och

Efficiency/Produktivitet/Att göra saker rätt.

Det jag också fick lära mig var att vi på svenska ofta använder ordet effektivitet när vi både syftar på effektivitet och produktivitet vilket jag sedan även kommit fram till stämmer.

I företagsekonomin syftar åtskillnaden mellan begreppen till att visa vilka företag som blir framgångsrika, vilka som överlever och vilka som dör. Effektivitet eller ”att göra rätt sak” är alltid överordnat produktivitet eller ”att göra saker rätt”. Ett företag som är bäst i världen på att producera transistorradios kommer att gå mot en säker död om det inte finns efterfrågan. Ett företag som gör smartphones men lite sämre kan överleva. För att bli riktigt framgångsrik behöver företaget dock lyckas med båda delarna men som sagt – att göra rätt saker är alltid överordnat.

I livet dör vi allihop helt oavsett. Det är bara en fråga om förr eller senare. Men vi kan dö med olika känsla – av att ha levt livet i linje med vad som är meningsfullt för oss eller att inte ha gjort det. Att lägga mer vikt på att identifiera vad som är rätt sak att göra för just oss borde därför vara överordnat också för oss människor. Jag anser att detta måste in i skolan och även den högre utbildningen istället för att hänskjutas till frivilliga föreläsningar i ottan.

Vissa skulle kunna invända med att jag är alltför myndig som ifrågasätter andra personers förmåga att se vad som är meningsfullt för dem. Men det är ofrånkomligt att de flesta av oss behöver gå igenom diverse identitetskriser genom livet, inte sällan för att vi känner att vi saknar just meningsfullheten i det vi gör, hur framgångsrika andra än tycker att vi är.

Jag hade förmånen att jobba lite med Percy Barnevik under förra sommaren, grundare av Hand in Hand. Jag tycker att han är ett av många kraftfulla exempel på hur personer som tidigare haft snävare vinstfokus hittat en ny dimension värd mycket mer än så. Jag försöker komma på om jag vet någon som gått andra vägen och vid 50 sagt ”Nej, nu är jag så himla trött på samhällsförbättring! Nu skall jag sluta med det och bara tjäna pengar istället!”. Jag kommer inte på någon.

När jag var klar ringde jag till Björn. Han hade just pratat arabiska med killar i en byggklass i Hälsningborg. Det förpliktigar och berikar att bli ett bredare parti.

Om en halvtimme presenteras MP:s höstbudget. Fortsättning följer.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

