Donna Grön

Nöden har ingen lag! När jag satt och läste mailen på ett partistyrelsemöte och fick veta att ett nätverk för unga kvinnliga politiker skulle startas upp i Västsverige blev jag tillräckligt glad för att vara tvungen att dela med mig av nyheten till Björn som satt ett par stolar bort. Tyvärr hade jag inget papper så jag fick ta bananskalet istället och be några vänliga partistyrelseledamöter att langa det vidare till Björn som blev lika exalterad. Och imorgon skall jag få åka till Göteborg och prata med dem. Ser verkligen fram emot det. Är det något som gör mig glad så är det konstruktiva initiativ för jämställdhet, inte minst i organisationer som jag bryr mig så mycket om som vår. Stor eloge till Ann-Catrine Westman som startat upp det! På söndag föreläser jag på kurs för nya medlemmar i Stockholm också! Det blir en bra helg!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Donna Grön

  1. jaqueline skriver:

    Hej Rebecka
    Jag har en fråga till dig.

    Det är så att jag är väldigt kluven i en fråga. Jag vet inte riktigt vilket parti jag ska engagera mig i. Jag är djurrättsaktivist och brinner för olika djurfrågor Vad jag har läst hittills så verkar miljöpartiet vara närmast mina åsikter om djur. Kan du vara objektiv i den frågan? är miljöpartiet det parti som har flest djurrättsfrågor?
    Väldigt tacksam för svar =)
    Mvh Jaquie

    • rebeckacarlsson skriver:

      Hej Jaqueline!
      Hoppas att du har en bra lördag!
      Miljöpartiet är det parti som så vitt jag vet driver djurrättsfrågorna överlägset mest. Bara att det är djurrätt det handlar om och inte bara djurskydd är vi nog ganska ensamma om. Utifrån hur situationen är idag tycker jag ändå att vi skulle behöva arbeta ännu mer aktivt med frågorna. Om vi skall lyckas med det räcker det inte med att vi som redan arbetar väldigt hårt arbetar med ännu mer med fler frågor. Då behöver vi bli fler. Istället för att bara engagera sig i lokal- och regionavdelningar, alltså utifrån var man bor, kommer MP framöver också få fler och fler nätverk där personer går ihop som har extra engagemang och kunskap i någon särskild fråga. Jag tror att det redan finns djurrättsnätverk i både MP och Grön Ungdom och om de är vilande skulle du vara välkommen att hjälpa till att få igång verksamheten igen. Det enda parti som jag skulle kunna tänka mig är bra på frågorna förutom vi är Vänsterpartiet. Jag har visserligen inte sett så många utspel från dem men det kan mycket väl vara att jag missat dem. Mitt tips om du vill känna dig mer säker är därför att kolla upp både Vänsterpartiets och Miljöpartiets djurrättspolitik och bestämma dig utifrån det och andra saker du upptäcker om partierna som du håller med om. En person som är väldigt bra på frågorna i MP är Helena Leander – ung kvinnlig och väldigt kompetent riksdagsledamot för oss. Om du mailar henne på helena.leander@mp.se borde hon kunna ge dig bra input. Stort lycka till med att hitta ditt parti och vill du komma till oss är du väldigt välkommen!

Kommentera

