Min att göra-lista för hösten – nästan för bra för att vara sann

Tänker att jag bara skall säga vad som är på gång för resten av hösten så att ni vet och kan skvallra vidare om det om ni vill. Egentligen är det som väntar lite för bra för att vara sant men mycket hårt jobb kommer det också att bli.

Egyptiska valet

Från 25 november börjar Egyptens första demokratiska val. En vecka innan det åker jag, Björn och en kille som heter Love dit för att följa några av nyckelpersonerna från revolutionen, rapportera hem till svensk media och göra en dokumentärfilm om dem.

Vi var där i april för ett utbyte med unga egyptiska politiker. Då hade 40 partier startats sedan revolutionen. Upplevelsen var bland de starkaste i mitt liv. Jag bloggade om det i inlägget Nyhemkommen från den egyptiska revolutionens centrum och lade också upp en mobilkamerafilm direkt från Tahrirtorget i inlägget Exklusivt! 20 minuter på Tahrirtorget med mig, Björn och Michel Mounier. Upplevelserna i Egypten inspirerade också till krönikan Realistiska mål är de som är värda att göra revolution för och andra halvan av det språkrörstal som jag höll på Miljöpartiets kongress.

Vi kommer finnas där ungefär 17-27 november, rapportera för allt vad vi är värda och tar tacksamt emot relevanta kontakter m.m.

FN:s klimattoppmöte i Durban

28 november och två veckor framåt är det åter dags för FN:s årliga klimatförhandlingar. Jag var på plats i Köpenhamn för två år sedan, i Cancún i höstas och kommer att finnas på plats även i år för att rapportera hem mot svensk media för allt jag är värd och även försöka sätta press på den svenska regeringen.

Shift happens! – Film om framtidens gröna ekonomi

På klimattoppmötet kommer jag också att filma öppningsscenerna till den film som jag kommer att filma med hjälp av alla er som vill hjälpa till och som kommer att handla om framtidens gröna ekonomi. Under våren skall vi hitta de mest inspirerande exemplen på vilka framgångshistorier som redan finns på områden och också lyfta vår tids stora potentiella samhällsförbättringar liksom vilken politik som behövs för att de goda exemplen skall växa.

Bok om nya, gröna smarta välfärdsmått

Att vara tillväxtkritisk börjar bli ganska mainstream. Till och med på Handels säger professorerna att det egentligen är korkat att bara fokusera på BNP och ekonomisk tillväxt som välfärdsmått. När över 20 nobelpristagare och flera andra viktiga ledare från hela världen träffades i Stockholm i maj på Nobelsymposiet för att formulera de viktigaste lösningarna för vår tids största utmaningar var även deras budskap att vi skall börja med att sätta upp nya mål för ekonomin, nya välfärdsmått, bortom BNP, som räknar allt som räknas, naturkapital, ekosystemtjänser, socialt kapital och gör det nu. Nästa års största FN-toppmöte RIO+20 heter till och med Green Economy.

I Sverige är det dock nästan knäpptyst. Miljöpartiet har förvisso varit tillväxtkritiska sedan urminnes tider. Samtidigt har inte ens vi satt ner foten i vad vi vill ha istället vilket det är hög tid att vi gör nu när fler och fler efterfrågar alternativ och vi blivit riksdagens tredje största parti.

Redan nu och fram till sommaren kommer jag och ett gäng människor värda guld att skriva en bok på ämnet som också skall bli satans snygg och attraktiv och förhoppningsvis kunna säljas i både Sverige och internationellt. Planen är att gå vidare från vad problemen är med det system vi har idag och måla upp alla alternativ som finns tillgängliga globalt och vad som vore det allra, allra bästa. All input mottages med väldigt mycket tacksamhet.

Ny blogg

En ny blogg är också på väg där jag förutom sådant jag publicerar annars också skall lägga ut filmsnuttar och delar av boken allteftersom det blir färdigt.

Både boken och filmen skall också bli föreläsningar som jag åker runt i landet med när de är färdiga.

 

Många pratar om

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

