Carpe internet – vi är framme i Kairo!

Jaaaa! Vi är framme i Kairo! Och wifi har de med! Helt fantalastiskt! Använder mina sista stackars batteriminuter och mina sista övertrötta hjärnceller för att lägga upp lite korta info om vad vi gör här och några bilder från resans bravader. Fick precis kontakt med en kompis mamma som vi kan få bo hos också! Flyt! Känns som det blir väldigt bra det här!

Om sanningen skall fram så har jag längtat intensivt sedan i april. Jag och Björn var här då för ett utbyte med unga egyptiska politiker men som också visade sig vara nyckelpersoner i revolutionen. Då hade 40 partier startats sedan revolutionen. Upplevelsen var bland de starkaste i mitt liv. Jag bloggade om det i inlägget Nyhemkommen från den egyptiska revolutionens centrum och lade också upp en mobilkamerafilm direkt från Tahrirtorget i inlägget Exklusivt! 20 minuter på Tahrirtorget med mig, Björn och Michel Mounier. Upplevelserna i Egypten inspirerade också till krönikan Realistiska mål är de som är värda att göra revolution för och andra halvan av det språkrörstal som jag höll på Miljöpartiets kongress.

Och nu är vi alltså tillbaka för att följa dem igen under valrörelsen, jobba mot svensk media och spela in en dokumentär om vad som händer i människor som bestämmer sig för att göra revolution.

Hitresan i pixlar:

Love Kjellsson intar T-centralen – direkt från de djupaste skogarna i Malung! Love och jag skall dokumentärfilma några av nyckelpersonerna i revolutionen med fokus på vad som händer i en människa som bestämmer sig för att göra revolution.

Peppen på topp på rätt sida säkerhetskontrollen. Jag, Love och Björn.

Björn – alltid med en supercube i rockärmen. Ser framför mig hur demonstrationerna intensifieras och Björn går åt sidan och plockar fram sin kub…

Love och Björn spånar detaljer för filmen i väntan på ombordstigning.

Steget jag längtat efter sedan april!

Ankommer Istanbul tillsammans med tusentals pilgrimmer!

Somnar på stengolvet vid Björns fötter. Gör genusanalys på den ni! Därefter åker vi den sista biten till Kairo.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Carpe internet – vi är framme i Kairo!

  1. Ping: Egyptiska revolutionen 1 år! | Rebecka Carlsson

Kommentera

