Dagen före 18 november

När jag vaknar sitter Love redan och jobbar. Ligger kvar en stund och har lite ont i magen över att jag inte utnyttjar tiden bättre. Sedan inser jag hur länge vi faktiskt skall vara här och inser att det är just det jag gör. Inte minst då varje dag här är som en vecka och de riktigt stora demonstrationerna börjar i morgon. Väl värt att vara utsövd – både för att kunna ta in helt och fullt och ur säkerhetssynpunkt.

Efter att ha packat om allt så att varje liten pinal har sin egen plats – inte minst i teknikväskan – åker vi ner till Tahrirtorget. Love filmar längs vägen.

Där! Det är en nästan surrealistisk känsla. Och bara vetskapen om att här kommer att vara totalt kaos imorgon ger en märklig eftersmak av lugnet före stormen. Gör en videoblogg som du hittar här.

På kvällen åker vi till Svenska Ambassaden där vi bl.a. träffar Salams vänner och bokar filmtid med en av våra vänner från i april som är framstående inom socialt entreprenörskap. På kvällen smyger vi ner på Tahrir igen. Utanför KFC ser vi detta stånd. En minst sagt spännande samling män. Klurar på vem jag skall skicka hem till farmor men går vidare tomhänt. Konstaterar att många av världens ledare är män jag inte har lust att skicka till farmor helt enkelt.

Träffar en väldigt intressant man att diskutera läget med. Han säger att han demonstrerat sedan han var tio år som son till en tidigare framstående kommunist. Pappan är död men han säger att han skulle säga ”vad var det jag sa” om han visste vad som hände just nu.

Det finns ett rejält problem med att resa med Björn Lindren: att han är nästan flytande i arabiska med egyptisk dialekt och gärna debatterar med muslimska brödraskapet när jag är som allra hungrigast. Vad som skulle bli en snabb svängom slutade med att vi fastnade i timmar tills in på småtimmarna.

Då är det mest konstruktiva man kan göra att klättra upp på lämpligt staket med lämplig skylt och filma under tiden. Enda lilla problemet är att det skulle ta 118 minuter att ladda upp den 1.45-minuterssnutt som jag gjorde här. Hoppas att jag kan bjuda på den senare…

Efteråt väntade en lång natt. Sitter i denna stund och hoppas att jag skall få gå och lägga min före 08.00. Pressmeddelandena behövde helt enkelt få komma ut och nu snart är vi klara. Skulle verkligen vilja vara med i demonstrationståget som går från Giza till Tahrir imorgon förmiddag men i ”värsta” fall får vi ansluta på Tahrir förutsatt att säkerhetsläget tillåter. ”God natt”.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagen före 18 november

  1. Ping: Egyptiska revolutionen 1 år! | Rebecka Carlsson

Kommentera

