Lämnar egyptiska revolutionen för FN:s klimattoppmöte COP17 i Durban

Snart lämnar jag egyptiska revolutionen för att resa 22 timmar till Durban och FN:s klimattoppmöte COP17. Det är en känsla som är svår att beskriva. Jag liksom saknar redan fast jag fortfarande är mitt uppe i det. Inte för att jag inte längtat till COP17 sedan förra förhandlingarna i Cancún utan för att jag inte kan föreställa mig hur det kommer att vara att inte vara i Kairo längre. Här finns vännerna vars mod får mig att vilja våga mera för varje timme vi spenderar tillsammans. Jag kan inte beskriva min tacksamhet gentemot dem. Men det känns också obeskrivligt att lämna nu när allt hänger i luften. Fredagsbönen fyllde hela Tahrir och ikväll utropar de sin egen premiärminister. Då kommer det att finnas två regeringar. Det som gör det uthärdligt är att Björn är kvar. Jag önskar så innerligt att vi kan bli många många fler som ser till att Sverige sätter rejäl press på militärrådet, både direkt och genom EU som just nu är helt passiva samtidigt som USA pumpar in pengar i USA:s militärpolis. Bara när militärrådet lämnat ifrån sig makten kommer demonstrationerna, våldet och dödandet kunna få ett slut och demokratiutveckling få en början. Björn kommer att vara här till tisdag, alltså dagen efter att valen hålls om de genomförs. Jag kommer att rapportera varje gång jag har nät från klimatförhandlingarna så fortsätt att följa oss båda två!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lämnar egyptiska revolutionen för FN:s klimattoppmöte COP17 i Durban

  1. Ping: Egyptiska revolutionen 1 år! | Rebecka Carlsson

Kommentera

