Vuxna som tar beslut ÅT barn och unga kan allvarligt skada vårt samhälle.

Jag har tidigare bloggat om väldigt bra och viktiga Ung och Dum – en kampanj om synen på barn och unga. I det inlägget publicerade jag också en officiell och en väldigt inofficiell valfilm med mig och Björn då Grön Ungdom stödjer kampanjen. Där skriver jag också om varför jag tycker att åldersdiskriminering är den kanske allra mest akuta formen av diskriminering – för att resultatet är så illa och för att det av någon outgrundlig anledning fortfarande anses som accepterat att diskriminera någon bara för att den är ung.

Nu inleder Ung och Dum ett gigantiskt val där barn och unga väljer sina viktigaste frågor. Gå in och rösta på www.ungochdum.se/valet. På hemsidan hittar du dessutom en massa annat bra material om åldersdiskriminering och väldigt roliga serier och kortfilmer.

Hur jag önskar att FN:s klimatförhandlingar såg ut! (Jag långt bak till vänster. Bilden är tagen på unga som lobbade under FN:s kommission för hållbar utveckling 2009.)

Klimattoppmötet är förresten bara ett av mängder och åter mängder av exempel sedan jag skrev det. Barn och unga har inget att säga till om trots att det är vi och än mer de som är ännu yngre som kommer att påverkas mest av de beslut som fattas – eller inte fattas. Sveriges regering hycklar så himla mycket här att det gör ont.

För tjugo år sedan såg man till att ett kapitel 25 om barn och ungas skrevs in i FN:s ramverk för hållbar utveckling Agenda 21. Där såg man till att det stod att alla regeringar skall inkludera ungdomsrepresentanter i sina delegationer närhelst det är möjligt. Men förutom till Kommissionen för hållbar utveckling och FN:s generalförsamling tycker Sveriges regering tydligen aldrig att det finns möjlighet. Fast mer än 50 andra får plats och ibland hundratals. Det gör mig så himla arg.

I framtiden vill jag att alla skall ha lika mycket att säga till om – oavsett ålder. En sänkt rösträttsålder är ett första viktigt steg. Barn och unga skall ha makt i alla beslut som påverkar dem.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vuxna som tar beslut ÅT barn och unga kan allvarligt skada vårt samhälle.

  1. Ping: TUNGT stöd | Ung&Dum

Kommentera

