Good News-kalendern lucka 7:

Good News-kalendern är min alldeles egna adventskalender. En bortförklaring för att frossa i en rejält inspirerande lösning/genombrott/pionjär per dag – hela vägen fram till jul!

Lucka 7:

The Yes Men Fix The World

– Låter oss känna hur det känns när nyheterna är precis som vi drömt om

Tänk dig att öppna morgontidningen och där står det att allt du drömt om slagit in! Klimatet är säkrat, världsfreden är säkrad och fattigdomen är utrotad. Yes Men Fix The World gör just det – delar ut tidningar med allt vi egentligen skulle vilja läsa och låter oss känna hur det känns. Låter stora företag som orsakat tusentals människors lidande i Bhopal till slut be om förlåtelse och skjuta till pengarna de skulle gjort för så länge sedan för att göra situationen bättre för dem de skadat. Och det är inte slut där. Hela resan finns i den här banbrytande filmen som jag rekommenderar varmt. Kan skvallra om att vi fick leka i försäkringsdräkterna på klimattoppmötet COP15 i Köpehamn för två år sedan också så när ni kommer så långt kan ni få er ett rejält skratt för det också!

Jag är ett stort fan av filmen. Allra mest för att jag tycker att det är så briljant att låta oss känna känslan av hur det känns när det blir precis som vi drömmer om. Jag tycker att vi borde fokusera mycket mer helt enkelt på att prata om våra visioner, tänka på den, sträva mot dem, smaka på dem och ja, uppleva dem. Visst kan man hämta kraft från att bli arg över saker som inte är bra idag men utan en vision om vad vi skall bygga istället kan vi heller logiskt inte skapa det.

Klicka på lucka 7 högst upp på sidan för att komma direkt till hela filmen!

Tror att ni kommer att få väldigt spännande minuter med filmen och jag rekommenderar verkligen att ni surfar runt på deras hemsida också: http://theyesmenfixtheworld.com/

Här är den officiella storyn bakom projektet också!

”Andy Bichlbaum and Mike Bonanno are two guys who just can’t take ”no” for an answer.

They have an unusual hobby: posing as top executives of corporations they hate. Armed with nothing but thrift-store suits, the Yes Men lie their way into business conferences and parody their corporate targets in ever more extreme ways – basically doing everything that they can to wake up their audiences to the danger of letting greed run our world.

One day Andy, purporting to be a Dow Chemical spokesperson, gets on the biggest TV news program in the world and announces that Dow will finally clean up the site of the largest industrial accident in history, the Bhopal catastrophe. The result: as people worldwide celebrate, Dow’s stock value loses two billion dollars. People want Dow to do the right thing, but the market decides that it can’t.

The reality hits Andy and Mike like a ton of bricks: we have created a market system that makes doing the right thing impossible, and the people who appear to be leading are actually following its pathological dictates. If we keep putting the market in the driver’s seat, it could happily drive the whole planet off a cliff.

At conference after conference, the Yes Men try to wake up their corporate audiences to this frightening prospect, in the process taking on some of the world’s biggest and baddest corporations. Just one example: as Exxon, Andy and Mike demonstrate a new biofuel made from climate-change victims. It’s a gut-busting laugh riot – one of several in the film – to see the unsuspecting audience learn that the lit candles they hold are made out of dead people.

On their journey, the Yes Men act as gonzo journalists, delving deep into the question of why we have given the market more power than any other institution to determine our direction as a society. They visit the twisted (and accidentally hilarious) underworld of the free-market think tanks, where they figure out a way to defeat the logic that’s destroying our planet. And as they appear on the BBC before 300 million viewers, or before 1000 New Orleans contractors alongside Mayor Ray Nagin, the layers of lies are peeled back to reveal the raw heart of truth – a truth that brings with it hope.

Hope explodes at the end of this film with a power that may take audiences straight out of the theater and into the barricades. A word of warning to theater owners: make sure your seats are securely screwed down.”

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s