Good News-kalendern lucka 15:

Good News-kalendern är min alldeles egna adventskalender. En bortförklaring för att frossa i en rejält inspirerande lösning/genombrott/pionjär per dag – hela vägen fram till jul!

Lucka 15: Alicia Olastuen

Jag har tidigare skvallrat om väldigt inspirerande Heroes of Today som redan är pionjärer när det kommer till att sprida goda exempel. Ni som redan följer deras blogg får lyxen att inspireras av ”veckans hjälte” varje vecka året om. Veckans hjälte v 50 är helt enkelt så bra att jag inte kan låta bli att göra henne till lucka 15 på stört. Texten är direktkopierad från deras blogg:

”Jag älskar naturen”

”Veckans hjälte är 8 år och jobbar för en hållbar framtid. Tillsammans med sina kompisar driver Alicia Olastuen en naturklubb i Oskarshamn. De planterar träd, samlar skräp, bygger hem åt djur och kämpar för att påverka sina familjer och olika företag att tänka mer på miljön.

I våras startade Alicia Naturklubben som är öppen för alla som vill vara med.
– Mina kompisar hade en delfinklubb så då ville jag starta en egen och det blev Naturklubben för jag älskar naturen. Jag vet inte varför, jag har nog jämt gjort det. Sen jag föddes, säger Alicia.

Naturklubben har enligt Alicia många medlemmar och de träffas på rasterna eller när de leker efter skolan.
– Vi plockar skräp som vi går och återvinner. Sen bygger vi hem till djur och planterar allt möjligt, mest träd. Vi plockar frön och kärnor som vi gräver ner och vi har byggt ett mjukt ställe till en igelkott och en myrstack.

Alicia har även kontaktat Volvo och McDonalds. Hon bad Volvo att hjälpa henne och hennes kompisar att rädda naturen genom att göra lite mer miljövänliga bilar och McDonalds att ta bort leksakerna från deras barnmål eftersom de flesta ändå slänger dem.

Skräpet är en av Alicias hjärtefrågor och hon önskar att fler kunde sluta skräpa ner i naturen och lägga det i soptunnan istället. Naturklubben har tillverkat egna ”Nej tack till reklam”-skyltar som de delat ut och ordnat flera loppmarknader.

När Alicias mamma märkte vilken effekt dotterns engagemang för miljön hade på både familjen och omgivningen nominerade hon Alicia till tävlingen Årets miljöhjälte som anordnas varje år  av Världsnaturfonden (WWF). Hon gick vidare och fick ett diplom där hon utnämndes till ”Årets yngsta miljöhjälte”. Något som hon är väldigt stolt över och tillsammans med kompisarna planerar Alicia nu för nya projekt.
– Vi vill ha fler loppisar. Sen ska vi dansa. Jag tränar just nu, vi ska uppträda och samla in pengar till Världsnaturfonden.

Text: Jennie Krook
Foto: Privat

Mer om Alicia:

Alicias brev till Volvo:

Jag heter Alicia Olastuen. Jag är 7 år och har en naturklubb med mina kompisar och vi undrar om ni skule kuna göra lite mer miljövenliga bilar om det går. Ni kan ju inte göra mirakel eler?
Vi skulle bli veldigt glada om ni kunde hjälpa oss att rädda naturen.
Kram Alicia

Alicia nominerad till Årets miljöhjälte: www.minplanet.se/aretsmiljohjalte/1971-roesta-pa-arets-miljoehjaelte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Good News-kalendern lucka 15:

  1. Annelie skriver:

    Hej!

    Vad härligt att ni fått vetskap om denna fantastiska tjej med ett sådant enormt stort hjärta för naturen och miljön. I och för sig som hennes mamma är jag väl inte direkt opartisk, men jag vet att många med mig sluter upp i samma kommentar.
    Kan meddela er om att ni även har en medlem i MP, då hon såg en nyhetsrapportering härromdagen och direkt konstaterade att jag ska vara med i miljöpartiet:-)

    /A

    • rebeckacarlsson skriver:

      Åh, vad roligt att du skriver! Jag kan meddela att om jag inte varit lat nog och kopierat texten från Heroes of Today hade jag nog använt så många utropstecken att det inte varit läsvänligt. Blev helt enkelt så himla inspirerad av henne och vad hon gör! Hälsa henne så jättemycket! Det verkar ju som att hon håller sig sysselsatt men en massa bra och roliga aktiviteter men om hon vill bli mer aktiv i Grön Ungdom får hon jättegärna kontakta mig direkt också om hon vill bolla med någon angående vad hon skulle vilja göra i så fall! Hoppas att ni har en fin helg allihop också! Bästa hälsningar! / Rebecka

Kommentera

