Hjälp! Jag är med i ELLE!

När jag var liten pluggade jag ELLE värre än vad en inbiten ornitolog nördar fågelarter. Inte minst ”trendbiblarna” som kom vår och höst med mängder av bilder från modevisningarna i Paris, London och New York låg ständigt vid sängen och skissades av varenda kväll före jag släckte lampan. När det här mailet damp ner i mailboxen trodde jag därför inte riktigt att det var på riktigt!

Det finns minst en annan anledning till att det är så bissart och kul med just ELLE. Jag har två PR-proffskompisar, Maja och Sofia, som förbarmat sig över mitt kommunikationsarbete sedan jag valdes mot att jag lagat middag åt dem hemma hos mig. Vi jobbar mot särskilda mål som jag satt upp men ett satte de upp för sig själva – att få in mig i ELLE. Så när Erika Vallin mailade och frågade om jag ville vara med ringde jag direkt till dem och frågade vad sjutton de hade gjort, men de blånekade till alla anklagelser och jag har fortfarande ingen aning om hur jag hamnade här.

Så det fanns bara en sak att göra: för mig att ta mamma under armen och gå och köpa varsin tidning och för pappa att läsa han med.

Det jag är med i är det här:

Och min intervju ser ut såhär:

Och här är hela intervjun:

Rebecka Carlsson

Ålder: 24 (född 11 maj 1987)

Bor: Stockholm (född i Svartedalens naturreservat, Kungälvs kommun)

Bakgrund:
Efter studenten när jag och min bästis backpackade i norra Mali hamnade vi i väpnade konflikter orsakade av klimatförändringar. Jag bestämde mig där och då för att göra vad jag kan för att bidra till att skapa lösningar för en hållbar utveckling. Sedan dess har jag bland annat varit:
• Sveriges ungdomsrepresentant i regeringsdelegationerna till FN:s kommission för hållbar utveckling och hållbar stadsutveckling
• Klimataktivist på klimattoppmötena i Köpenhamn och Cancún
• Entreprenör med eget startupföretag inom hållbar produktdesign
• Styrelseledamot i LSU – Sveriges ungdomsorganisationer
• Medgrundare av Sustainergies
• Medgrundare av Supermiljöbloggen
• Blev medlem i Miljöpartiet i juli 2009

Vad innebär Biotiful Politics?
Biotiful Politics är min blogg. Här bloggar jag om mina visioner och politiska lösningar för en vacker, grön och attraktiv värld. Jag är väldigt trött på pajkastningspolitik och allt snack om vad andra gör dåligt. Jag presenterar hellre vad jag vill se istället. 2012 kommer bloggen att varva fotografi och uppdateringar från mitt språkrörsuppdrag med direktrapporteringar från FN-toppmöten, scener från filmen jag producerar samt texter med mina förslag och skvaller om vad som redan händer globalt.

När förstod du för första gången att det finns politik?
Jag var 12 år och spenderade all tid i stallet tillsammans med hundratals andra tjejer. När det saknades pengar för att fortsätta driva ridskolan valde kommunen att inte hjälpa till men byggde samtidigt en staty inne i centrum. Det var första gången jag på riktigt förstod hur mycket våra liv påverkas av vilka politiska beslut som fattas.

(Faktum är att jag promenerade förbi den med familjen idag och såhär ful är den med tomtekläder. Jag blir fortfarande arg varje gång jag ser den.)

Vilka är dina kvinnliga förebilder och varför?
Kvinnor som bestämt sig för att förverkliga sin vision och gör det kompromisslöst oavsett motståndet. Som Aung San Suu Kyi som trots att hon suttit i husarrest till och från under nästan hela mitt liv fortsätter att kämpa för demokrati i Burma. Eller som Majora Carter som startade Sustainable South Bronx och kämpar för att förvandla sin förort från och illegal soptipp med utbredd kriminalitet och arbetslöshet till en stadsdel att vara trygg i. Kvinnor med samma styrka finns också nära mig i min vardag och de inspirerar mig mer än något annat.

Vilka andra intressen har du utöver politiken?
När jag är ledig fikar jag på söder med mina vänner, gör spontana och smågalna utflykter och eldar i öppna spisen hemma hos min familj på västkusten. Och så har jag precis förälskat mig i tango.

Vilka oanande talanger har du?
Jag är en fena på att spela fiol, särskilt irländsk folkmusik och en dåre på att brainstorma idéer in på småtimmarna. Drömmen skulle vara att ha ett dreamteam med en massa genomförare som skulle kunna förverkliga dem på heltid.

Gillar du mode? Och varför isf?
Ja! Jag älskar mode och design. Jag tror att det nästan helt kommer från att ha växt upp med mamma som är tillskärare på Göteborgsoperan och sett hennes arbete på nära håll. För mig är design att ge sig hän åt passionen för det som är kreativt, vackert och utmanar våra sinnen. Samtidigt är jag väldigt oattraherad av dagens masskonsumtion. Det är helt enkelt inte vackert om det är giftigt. Jag tror och hoppas på en fortsatt renässans för vintage, kvalitet och inte minst Cradle to Cradle där kläder och material designas smartare så att de kan återvinnas till nya. Matilda Wendelboe är en av de allra främsta här i både Sverige och världen!

Vilken är din favoritmiljö?
Solvarma granitklippor i Bohusläns skärgård.

Favoritblomma?
Hortensior. Ju fler desto bättre.

Vad ser du fram emot att förändra under 2012?
Mest av allt vill jag vara med och initiera en ny, kreativ och resultatfokuserad debatt om framtidens ekonomi. Istället för att som i dag enbart fokusera på pengar och BNP skall framtidens ekonomi värdera allt som är värdefullt. Som miljö, sociala värden och livskvalitet. Globalt händer det redan massor på området. FN:s största toppmöte RIO+20 kommer t.ex. att handla om det och jag skall dit. Mitt främsta fokus blir att ta fram en bok och en film med visioner, pionjärer och politik för hur jag vill att framtidens ekonomi skall vara. Jag hoppas att det skall elda på debatten och leda till att fler blir inspirerade att komma med egna konstruktiva förslag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hjälp! Jag är med i ELLE!

  1. Dementhea skriver:

    Jag kan bara forestalla mig hur bra det maste kannas. Stort grattis!

  2. eriicav skriver:

    Av någon okänd anledning hamnade jag på denna blogg, läste och fann den intressant. Jag vill passa på att önska dig lycka till med ELLE och det nya året vi står i beredskap att äntra. Hoppas alla dina önskningar slå in (så tänk på vad du önskar, enl experterna slår allt in) jag önskar dig också god hälsa, kärlek, framgång och plånboken full och stinn…..lev väl och ta hand om dig…../selga alias eriicav

Kommentera

