Någon slags best-of-kavalkad för 2011

Enligt en av mina små husgudinnor och bloggförebilder Nina Åkestam är det just nu som bloggare skall ”kondensera, reflektera och sammanfatta” året som gått och ”göra någon slags best-of-kavalkad eller en spellista eller vad sjutton som helst”. I ren desperation efter att försöka hänga med men också att få en bra anledning till att sätta mig ner och fundera över vad jag varit med om egentligen så skall jag nu svara på precis samma frågor som hon valde och i sin tur hade snott från Margret. Gör det du med vettja! Reflektion får vi väll sällan för mycket av. Eller gör egna frågor. Eller bjud hem ett gäng kompisar på lappleken. Då skriver alla små frågor på lappar som man lägger i en skål. Sedan går man varvet runt runt, drar en lapp och så svarar antingen den som fick frågan eller alla som är med. Lika bra till första styrelsemötet som till kaféhänget eller efterfesten!

Fem Tio händelser som varit bra det här året?

  1. Att jag fick bli språkrör för Grön Ungdom och därmed chansen att jobba för det jag drömmer om nästan alla vakna timmar om dygnet och som en del av ett förbund med över 4000 medlemmar och parti med över 16000 medlemmar som alla brinner och kämpar för samma sak.
  2. Att jag började gå ut själv och dansa tango. Det var som att en helt ny liten vacker värld öppnades som jag kan smita in i varje gång jag vågar igen.
  3. Att få börja brainstorma fram delar till en ny grön ekonomi och den bok och film som jag skall dela med mig av de tankarna i.
  4. Att få hålla tal på Miljöpartiets kongress och på stora scenen på Almedalsveckan. Jag jobbade med att spela teater på en stor scen (Göteborgsoperan) när jag växte upp, men jag trodde aldrig att jag skulle få chansen att stå på en så stor scen som mig själv och med möjligheten att säga precis hur jag vill att världen skall bli. Jag är väldigt tacksam över att ha fått uppleva det.
  5. När jag hälsade på min bästis i Wien och solen sken hela tiden och vi äntligen fick kvantitetstid, kunde bruncha hur länge som helst, spela 500 och bara prata om allt och inget.
  6. De perioder som min andra väldigt nära kompis var hemma i Sverige och vi kunde gå till varandra efter jobbet, dansa tango på fredagskvällarna och annars bara dricka te eller sitta bredvid varandra och ha kreativt flow. Hela livet är vackrare när hon är i Sverige.
  7. Alla fina kreativa dagar på mysiga söderfik. Kan inte räkna dem för de är så många, men jag har njutit av varenda en.
  8. Att få vara med på ELLE:s stjärnskottslista inför 2012. Det kändes väldigt coolt.
  9. När jag hängde runt i Berlin ett par veckor i slutet av sommaren, bodde hos min kompis och var själv och helt ”Lost in translation” när hon jobbade, sprang runt i hela stan och inspirerades av alla kreativa människor, platser, design, kultur och allt solsken.
  10. När jag fick besöka så kallade Cradle to Cradle-företag och fabriker i Holland som är pionjärer i att skapa en helt ny cirkulär ekonomi där alla material går i slutna cykler och det inte finns något skräp. Det var så himla inspirerande hur de inte gör produktion lite mindre dålig utan helt bra. Så borde alla tänka!

Fem händelser som varit sämst det här året?

  1. Att mitt hittills bästa förhållande sprack i tusen bitar. Förresten har hur många av mina kompisars förhållanden spruckit 2011 också. Då måste ju 2012 bli något helt annat…
  2. När jag hade hela Almedalen framför mig med tal på stora scenen, femtioelva debatter, en massa media och samtidigt var så slutkörd efter våren att jag bara låg i en liten hög och grät av hopplöshetskänslor.
  3. Alla tillfällen när jag haft dåligt samvete för allt jag inte hinner göra och alla tillfällen jag känt mig otillräcklig.
  4. Alla tillfällen jag blivit missförstådd utan att lyckas förklara mina tankar eller idéer.
  5. Att vara instängd i en tårgasfylld källare under revolutionen i Egypten, inte veta vad som skulle hända med oss och med vetskapen om att mina vänner fanns på Tahrirtorget i de värsta drabbningarna med militärpolisen. Det var vidrigt.

Vad har du lärt dig i år?

Allt och samtidigt inget. Att blogga, twittra, skriva debattartiklar, skriva krönikor, ta debatter, ha kontakt med journalister, hur arbetet fungerar i partiet och på riksdagen, att jag inte kan vara allra till lags när jag företräder ett parti som bara fick 7,35 % av rösterna i förra valet, att skapa facebook-grupper, att hata egyptiska militärpolisen, hur totalkass allinansens klimat- och miljöpolitik egentligen är (jag var nog lite naiv innan och trodde liksom att de också ville väl och att det inte var så stor skillnad,) hur mycket häftigt som händer globalt kopplat till Grön Ekonomi, och en massa massa annat.

Samtidigt har jag nog utvecklats mycket mer som människa tidigare år. Jag har jobbat så mycket i år att jag inte hunnit läsa och skriva reflektioner osv. så mycket som jag brukar. Jag hoppas att jag tar mig mer tid till det här nästa år.

Blev året som du har tänkt dig?

Alltså, jag vet inte. Jag brukar skriva både nyårslöften och midsommarlöften för att jag inte kan planera mer än ett halvår i förväg. Att bli språkrör med ambitionen att sitta över nästa val var därför ett väldigt stort steg liksom att göra en strategi för hela perioden. Jag vet nog ändå inte riktigt vad jag förväntade mig innan 2011 började. Jag har i alla fall fått uppleva mycket mer än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Vilka kläder har du använt mest?

Alla kläder som mamma sytt och/eller haft när hon var yngre. Arvodet är så lågt att det varit svårt att köpa nya kläder så jag började leta i hennes garderober istället och hittade en massa fint! Allra, allra mest har jag dock använt en svart pennkjol som hon sydde till mig i början av året som sitter som en smäck och passar till allt liksom ett skärp från YSL som jag köpte på brakrea för några år sedan, (på sjutti på Schuttis för alla som kollat på Solsidan, 😉 ) och som gör att nästan vad som helst ser snyggt ut när man slänger på det. Det jag haft precis hela 2011 är mitt halsband med bl.a. ett liten silverberlock efter mormor som man skall ha kort i. Min bästis sa att jag skulle köpa ett nytt litet hänge som skulle påminna mig om vad jag kämpar för i lägen som är jobbiga. Istället tog jag några gruskorn från en sidogata till Tahrirtorget i Kairo och la in i den och det ger mig en massa kraft när jag behöver det.

Ångrar du något?

Ja! Att jag såg till att jag fick en hållbar arbetssituation tidigare. Fast förresten vet jag fortfarande inte hur jag skall lyckas med det. Eftersom jag är ganska ny i partipolitiken har jag ännu mer försökt bevisa att jag är tillräckligt bra och försökt tillfredsställa andras förväntningar på vad ett språkrör skall göra. Samtidigt har jag velat göra det jag tycker är ännu viktigare på lång sikt som att göra ett rejält tankearbete om framtidens gröna ekonomi bortom BNP som värderar andra värden istället som till exempel miljö och sociala värden eller livskvalitet och sprida det på nya, kreativa och innovativa sätt. Av någon anledning blev det som att jag försökte fylla både mina och andras förväntningar samtidigt och då blev det ännu mer ohållbart än vad uppdraget redan är.

Vad har du mest lyssnat på för musik?

Rebekka Karijord, Jennie Abrahamson, Titiyos senaste, Robyn i början av året, Veronika Maggio trots att det egentligen inte är min stil för att jag bara älskade hennes senaste, Esperanza Spalding, Kapten Röd, Den svenska björnstammen, Woodkid, Jenny Wilson, First Aid Kit, Florence + The Machine, Patti Smith när jag är hemma hos mamma och pappa och en massa andra.

Årets tre roligaste fester?

Miljöpartiets 30-årsfest, middagen med Bill Clinton och talmannens vårmiddag? Skämt åsido men 2011 som festår har också varit ett himla skämt. Jag har helt enkelt prioriterat bort det och till och med druckit alkoholfria drinkar på alla kompishäng efter jobbet för att vara fräsch och kunna prestera fullt morgonen därpå. Och en av de få gånger som jag tog mig till en kompisfest hamnade jag i samma soffa som en Vattenfall-anställd och debatterade CCS tills jag var helt förbannad så det gick ju inte så bra… Men 2012 vill jag ha fler lediga helger, fler fina klänningar, högre klackar, mer lack på naglarna och slå klackarna i taket oftare och vara kvar i köket på efterfesterna senare. Åtminstone ibland.

Vad har du tittat på? (film, tv, serier..)

Jag har ingen TV så då tycker jag att jag får gå på bio med mig själv istället och se i princip allt som kommer upp på mina favoritbiografter Victoria, Zita och Sture. Under hösten låg jag uppe på nätterna och frossade i dokumentärer också för att få inspiration till hur jag skall göra min egen.

Vilka människor har du hängt mest med år?

Björn, alla kategorier. Han är den första jag pratar med när jag vaknar och den sista jag messar med före jag somnar, nästan varje dag. Samtidigt har vi fortfarande aldrig hängt privat och det tror jag inte att vi kommer att göra heller för vi får tillräckligt av varandra på jobbet. Det har jag istället mest gjort med Katarina, Gayathri, Hanna Mia, Tobias, Josephine, Sara, Marika, Maja, Sofia, Hans, Seher, Linnéa, Alex, Jonas och André plus mamma, pappa och lillebror när jag varit hemma och hälsat på mellan varven. 

Vilka nya personer har du lärt känna i år?

Jakob och Jeppe från CradleNet till exempel och en massa folk i politiken så klart. Och jag och Maja kände inte varandra så bra innan men har hängt en massa i år.

Vad är det vackraste du fått i år?

En stickad kofta som mamma gjort och som det står ”Anno 2011” på på ryggen. Den var mitt eget lilla tält under valen också.

Årets bästa sms?

Det här. Det finns inget så vackert som människor som finns där i alla lägen.

Vad är det bästa du har läst?

Den stora förnekelsen av Johan Rockström och Anders Wijkman. Inte för att den är så galet genomarbetad för det är den inte men jag älskar att de skrivit den med ambitionen att ta ett helhetsgrepp om vår tids största utmaningar och de viktigaste lösningarna på dem i en och samma bok. Få saker gör mig så lycklig som folk som vågar prata om ”vad vi skall ha istället”. Jag hoppas att det får mycket större utrymme i politiken 2012!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

