Torsdag, traktamente, tvångssterilisering, tidspolitik, tango, thai-mat…

Idag var det en sådan där torsdag när man inte kan skjuta på traktamentesrapporteringen längre. Redovisningsåret är slut och det var bara att göra det. Jag tycker om mycket men blanketter är inte en sak bland dem. Sjukt skönt nu när det är slut i alla fall.

Mitt i ploppade ett pressmeddelande upp i fönstret. KD vann om tvångssterilisering – Romson besviken löd den. Rent fysiskt blev jag helt kall. Jag trodde verkligen inte att Alliansen skulle låta det ske. Så sent som på Pride talade sig representanter för alla partier bortsett KD om hur de minsann skulle ta tag i den här extremt viktiga frågan, inte bara för de som berörs utan för Sverige som någorlunda civiliserat och rättssäkert land. Att lagen är så som den är nu är i sig en kvarleva från 1972. Då fick homosexuella inte skaffa barn och gör man en könskorrigering kan man ju bli homo. Den här lagen skulle ju därför tagits bort när homoadoption blev lagligt. Det är också oklart om det finns något annat land i världen som har en sådan lag. Nu återstår att mobilisera enskilda ledamöter från de resterande Allianspartierna för att få dem att rösta med MP:s förslag som kommer upp senare i år. Den här lagen bara måste ändras och vi måste trycka på tills den är det! Sverige skall vara tvångssteriliseringsfritt. Det är väll ändå inte för mycket begärt?

På T-banan läste jag också ett blogginlägg som jag vill tipsa om. Bästa Nina Åkestam har bloggat om tidspolitik och skriver precis som jag tänker. Lite i stil med: Vad är ”normal”-arbetstid överhuvudtaget och visst sjutton måste man få tycka att det är bättre att jobba mindre än att jobba mer och ta ut ännu mer lön om man inte vet vad man skall ha pengarna till om man inte har någon tid, och utan att målas ut som extrem?! Väldigt bra! Här hittar du det.

Efter det hela var jag och dansade tango. Jag har inte gjort det sedan innan Egypten, Sydafrika och julen. Rejält ringrostig men så himla skönt att komma igång igen. Det finns nog inget som slukar upp mig så mycket heller. Kanske är det för att jag är så ny fortfarande. Förlorar jag fokus är jag helt lost. Längtar efter att bli bättre men gillar också lite att vara ny. Då är inget om prestation utan bara om att det är roligt att försöka. Ett tag provade jag en ny dans per termin för att liksom vara helt ny i någonting hela tiden… Orientalisk magdans, afro-dans, dancehall… Ett hett tips om du känner dig för stensäker på allt som väntar i vår! Det som är så fint med tangon är också människorna. Idag gick vi spontant ut och åt thaimat efteråt några personer tillsammans och analyserade sönder varandras kärleksrelationer ända till tolv så sista tunnelbanorna började gå och det var dags att åka hem.

Imorgon väntar fredag med förläggarfrukost, förbundsstyrelsemöte och filmdistribueringsmöte. Det blir bra. Sedan skall jag ta en helt ledig helg och det blir också bra. God natt!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

