Det här med att sälja en bok som inte finns, alltså.

Som jag skrivit om ett gäng gånger tidigare så håller jag på och skriver en bok om nya välfärdsmått. Bakgrunden är att fler och fler och fler hela tiden uppmärksammar vilket högt pris vi får betala till följd av att vi dröjer oss kvar vid vår BNP-fokuserade tillväxtekonomi där viktigare värden som sociala och miljömässiga värden försakas till förmån för snabba cash. Många ser dock BNP-hetsekonomin som något nödvändigt ont. Till och med mina vänner på Handels säger att deras professorer säger att BNP aldrig varit bra men att det inte finns alternativ. För det första tycker jag att är det någon som borde ta ansvar för att ta fram nya välfärdsmått i Sverige så är det väll ändå Handels och för det andra så är det inte sant. När jag satt och googlade på det i Berlin i början av hösten hittade jag minst 29 seriösa alternativ som nog mest begränsades till just 29 för att jag kastades ut ut fiket innan jag hann hitta ännu fler.

Det roliga är när man ställer dem bredvid varandra: Sociala mått, ekologiska mått, livskvalitetsmått, rättvisemått, ekonomiska mått, mått som kombinerar olika mått på olika sätt och så BNP. Det är då det är svårt att hålla sig för skratt. Hur sjutton kan vi fortsätta klamra oss fast vid BNP när vi har dem uppradade bredvid varandra? En väldigt rolig detalj med BNP är också att det var Roosevelt som lät ta fram BNP i en statlig utredning. Redan i inledningen står det att BNP endast är ett mått på ekonomisk aktivitet och aldrig någonsin får förväxlas med ett lands välstånd eller välfärd. Tyvärr bemödade sig nog inte världens ledare att läsa inledningen och till ett väldigt högt pris. Nu när tillväxtkritiken är så utbredd och hela tiden tilltagande vill jag att vi tar den till ett nytt skede, ett skede där vi lägger mindre fokus på vad vi inte vill ha (BNP) och istället börjar fokusera på vad vi helst av allt vill ha istället.

Det är den omställningen som min bok skall vara ett politiskt verktyg för. Lättillgänglig, intresseväckande och attraktiv skall den också vara med en massa fina infographics (statistik som illustrerats på vackra sätt) av en väldigt kreativ formgivningsbyrå. Tänk er lite som vad Hans Rosling gjort med befolkningsstatistik. Det vill jag göra med välfärdsmått. Fast snyggare. Varje person jag velat jobba med helst av allt har också tackat ja till att hjälpa till. Det är så himla lyxigt. De saknar boken och vill att den skall finnas. Därför vill de vara med och hjälpa till. Det har varit svaret från precis varenda en.

Men en pusselbit saknas. Förlaget. Innan jag lägger halva min tid och hela min själ i att skapa den vill jag ju att det skall vara säkrat att den trycks och kommer ut till alla som vill läsa den. Det är här jag står nu. Några vänner har hjälpt till och tipsat om bra förlag som jag skall höra av mig till för att ha inledande möten men satan vad läskigt det är! Problemet är ju inte att jag inte tror på idén. Jag tror istället att den på riktigt skulle kunna bli väldigt viktig, kanske så viktig att den vore värd att översätta till en massa andra språk också vilket också vore ett bra statement för hur global svensk politik borde vara till skillnad från hur svennig en ofta stannar vid att vara idag. Det jag istället är rädd för är att inte kunna göra den rättvisa när den skall säljas in, så att den aldrig får bli.

Tack gode guden så har jag vänner som rycker in även i dessa lägen. Bästa Maja D som jag skrivit om tidigare förbarmade sig över mig igår kväll och hjälpte mig formulera början till en pitch. Egentligen har jag alla svar som jag behöver men genom att få bolla dem inser jag att jag har dem också och det gör hela skillnaden. Att hon är ett himla PR-geni gör ju heller inte saken sämre.

Så nu sitter jag på ett söderfik som säljer böcker för att få rätta feelingen, äter väldigt sen frukost och skriver så det ryker. Första mailet skall skickas ikväll. Så himla pirrigt men om de bara vill träffas för ett möte så tror jag att det kommer att bli bra och att jag kan göra den rättvisa. Håll tummarna för mig och hojta om ni sitter på kontakter med förläggare som ni tror vore intresserade av ett samarbete! Enda problemet var att det var en bebis som gallskrek första timmen men nu har den gått med sina föräldrar och lugnet har infunnit sig liksom skrivarflowet. To be continue…

Min bloggfavorit Nina Åkestam bloggade förresten också om typ det här idag: Nästa steg.

En annan rolig sak är att jag håller på och laddar upp filmen (se nedan) också till nätet så att länkar skall kunna skickas till SVT och filmfestivaler. Sååå spännande. Och nu har jag sett den färdigklippta trailern också som även den blev väldans fin.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det här med att sälja en bok som inte finns, alltså.

  1. Ylva skriver:

    Hej Rebecka!
    Detta låter så himla bra! Jag vill läsa denna bok, hellre fortare än kvickt! Eftersom jag inte begriper det där med hela den stora, och inte heller den lilla, ekonomin men funderar mycket på det så blir jag smått begeistrad över det du skriver här om ”Sociala mått, ekologiska mått, livskvalitetsmått, rättvisemått, ekonomiska mått, mått som kombinerar olika mått på olika sätt och så BNP.”. Klart att detta kommer att bli succé! Ser fram emot detta!

    Kära Hälsningar,
    Ylva

Kommentera

