Världens bästa Jakop!

Ni får en allvarlig och en glad bild på honom för som person är han en väldigt fin blandning av just det.

Idag var det en väldigt bra dag ”på jobbet” men det jag vill dela av mig av snabbt innan jag går och lägger mig är det som hände efteråt, nämligen vid halv elva då jag blev utslängd från fiket som jag suttit och svarat på mail på tills dess. Jakop som var språkrör tillsammans med Maria före mig och Björn skickade ett sms. Han hade en idé gällande boken. Jag ringde upp och det visade sig att vi befann oss 50 meter från varandra. (Snacka om att ha tillgängliga föregångare redo att rycka in).

Allt var stängt så vi satte oss på en bänk på Nytorget. Det han hade hittat bara 30 minuter tidigare var nästan för bra för att vara sant. Apple har släppt ett program där man kan layouta sin egen e-bok och dessutom dra in hela bild-slides och till och med föreläsningar i själva boken. Allt kan uppdateras i realtid plus en massa annat. Eftersom boken skall handla om nya välfärdsmått kan den också innehålla andras och mina föreläsningar på ämnet, interaktiva beräkningsmodeller där man själv kan välja vilka värden man vill använda till exempel, kolla med hjälp av världskartor hur olika länder presterar i förhållande till olika mått osv. Tror att det skulle kunna bli riktigt, riktigt bra!

Det som också är bra är att vi då också kan ge ut den på ett gäng relevanta språk och distribuera den globalt vilket jag tycker att Grön Ungdom skall göra med sina böcker helt enkelt. Svensk politik har varit alldeles för svensk alldeles för länge. Politiken vi gör påverkar hela världen, skall följaktligen alltid analyseras ur ett globalt perspektiv och också, som i det här fallet, vara en del i en global politisk idéutveckling där vi globalt delar med oss av våra bästa tankar och politiska lösningar med varandra.

Som jag tänker nu så vill jag fortfarande verkligen ge ut den i pappersbok också förutsett att vi hittar ett dedikerat förlag med en dedikerad förläggare. Idag mailade jag och bokade första mötet som äger rum i nästa vecka och just nu har jag bra förhoppningar. Att kunna ge ut den digitalt helt oavsett är dock en enorm frihetskänsla! Nu är det med andra ord bara att börja skriva!

Jag måste ägna en rad åt att skriva hur himla lyxigt det är med föregångare som finns där som Jakop och Maria. Alla ni som har det vet vad jag menar och alla ni som är föregångare hoppas jag gör det! Både när det gäller att bara finnas där som stöd, dela med sig av alla de där lärdomarna som man helst inte vill få genom att göra samma misstag och inte minst när de kommer med sådana här galna tekniska förslag mitt på kvällen! Det gör mig helt enkelt väldigt tacksam och ju dessutom hela skillnaden. Någon gång skall jag skriva ett inlägg om alla som ställer upp och hjälper till med alla möjliga saker… Det kommer att bli ett låångt inlägg.

I morgon skall jag äta frukost med John Monoochehri, grundare av hållbarhetsfestivalen FUTUREPERFECT som går av stapeln i sommar igen och som jag hoppas kunna göra en nyskapande programpunkt på om grön ekonomi. Sedan skall jag träna en mystisk balettinspirerad styrkeklass som jag hoppas att jag överlever på lunchen och sedan träffa Grön Ungdoms sprillans nya ombudsperson Nadja! Sedan innan jul har hon varit en mystisk välmeriterad kvinna på ett papper som alla säger är väldigt trevlig, inspirerande och kompetent men i morgon får jag alltså äntligen träffa henne!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

