Därför tänker jag inte försöka komma med några ”goda råd” till S just nu.

Jag hade varit helt uppe i en fika med en väldigt fin kompis när jag kollade klockan på mobilen för första gången på länge och såg Björns sms om att Juholt avgått. Efter att ha ringt upp och pratat igenom saken ordentligt bestämde vi oss för att inte göra några utspel i ett såhär tidigt skede. Vi skulle kunna tala om hur bra vi tycker att det är med delat ledarskap, öppna processer både för val och för framtagande av politiken men det tog liksom emot i magen.

Bara tanken på att det skulle kunna uppfattas som att även vi försöker profitera på situationen stod mig upp i halsen. Den mest osmakliga 2011 var när Moderat Skolungdom försökte göra en poäng på att de var först ut med att ta avstånd från massakern på Utöya. Mest skrattretande 2012 kom dock just idag från Göran Hägglund som tycker att S saknar svar på framtidsfrågorna. Det håller jag förvisso till stor del med om men det blev ju bara helt absurt när det kom från honom. Som att tvångssterilisering skulle vara vår tids viktigaste framtidsfråga liksom?! Well, det är ju ett sätt att deala med klimatkris och annat som kommer med den men ärligt talat?! Få saker gör mig så ledsen som när jag uppriktigt förstår dem som känner politikerförakt och idag hände det.

Jag tror och hoppas att vi på riktigt kan komma med några eller åtminstone något konstruktivt inspel till S väg framåt. Jag vet att jag inte företräder S och att en del till och med tycker att jag skall vara lite glad när det går dåligt för dem så att vi fördubblar våra opinionssiffror. Det är klart att jag blir glad när det går bra för oss och jag är fullt medveten om vilka oerhört viktiga frågor inom bl.a. klimat och migration där en röst på S respektive en röst på MP är milsvidder ifrån varandra i effekten den ger. Ändå tycker jag att vi också måste se till partipolitiken som helhet. Sverige behöver att den är och känns lösningsorienterad, genuint engagerad, konstruktiv, attraktiv och inbjudande rakt igenom. Det parti som förtjänar rösterna skall vara stört bra, inte minst dåligt. I dagsläget behöver Sverige också en stark opposition även om vi skall gå till val som separata partier 2014. Därför hoppas jag innerligt att S finner en bra väg framåt, och kanske kan vi som sagt komma med värdefulla inspel till det men nu är inte rätt tid att göra det.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Därför tänker jag inte försöka komma med några ”goda råd” till S just nu.

  1. Hans-Olof Tani skriver:

    Klokt av er!

    Hägglund är pinsam. Speciellt i ljuset av KD’s egna ledarproblem.
    S har ett enormt strukturellt problem. Jen orback tog upp det i TV-soffan i går. ”Rörelsen” har historiskt varit en allomfattande rörelse från Unga Örnar till Fonus. Denna struktur har länge vittrat, men har haft personer som skaffat sig en maktbas i sin sfär. Alla dessa mindre sfärer vill ha ett visst inflytande. Det blir nästan ett korporativistiskt system som i grunden inte är rakt och demokratiskt. Därför är man också otroligt rädda för att öppna för en öppen process, där dessa små maktbaser helt förlorar sitt inflytande och ett öppet krig kan bryta ut. Därför blev Håkan J. en kompromiss.
    Jag valde MP, såklart för politiken, men också för att organisationen är rak, demokratisk och transparent, vilket gör att fantastiska personer som ni utan vidare finner väg fram.

Kommentera

