v. 4

Här händer det på något himla sätt en massa grejer! För fast det fortfarande känns som första veckan efter jullovet ni vet, när allt liksom är lite rörigt och tar tre gånger så lång tid som man tänker och man känner sig lite ur fas och bara väntar på att allt skall bli som vanligt igen, så har det på något himla sätt blivit precis som jag vill inför veckan som nu är full med möten jag längtat efter.

Det här är veckans tio viktigaste saker att få gjort. I rangordning. Min nya strategi för att jobba lagom mycket men alltid få gjort det som är viktigast är nämligen att rangordna allt och prioritera det i förväg. Sedan börjar jag med det viktigaste och kommer så långt som jag hinner. Faller något bort är det synd men bra att det var det som var minst viktigt. Rekommenderas varmt!

Och det här är det som är fast inplanerat i dagsläget. Däremellan betar jag av saker på att göra-listan men sådant skriver jag inte ut.

Måndag

Igår hade jag en mjukstartsdag rent jobbmässigt. Jag har börjat träna rejält (6-10 pass i veckan för att hålla långsiktigt) och brände av tre träningspass innan lunch. Det var väldigt skönt. Allt efter det känns som en bonus. Sedan hade jag veckomöte med Björn. Vi pratar om hur vi mår, vad som är roligt och jobbigt just nu, vilka mål vi har för veckan och vad vi kan hjälpa varandra med varje vecka. Det är oslagbart att lägga tid på det regelbundet. Därefter planerade vi debattartiklar inför veckan som vi hoppas hinna skriva. På onsdag är det årsdagen av egyptiska revolutionen och World Economic Forum i Davos och vi skulle vilja komma ut både kopplat till att Sverige måste sluta exportera vapen till arabiska vårens motståndare liksom att vi i Sverige måste våga diskutera helt nya modeller för ekonomin på samma sätt som det är en självklarhet i Davos. Slutar aldrig förundras hur folk undrar om man vill tillbaka till Sovjet så fort man ifrågasätter om det är smart att ha en ekonomi som bara värderar pengar när världen håller på att falla sönder. I Davos talar de klarspråk. Titeln på årets konferens är The Great Transformation: Shaping New Models. Jag svarade på en massa mail också. Det tar så himla mycket tid och då är till och med min vanliga mail sönder så att jag inte kan öppna den… Sedan var jag ledig på kvällen igen fast jag inte jobbat under förmiddagen. Det är bra med att kunna lägga upp arbetet som jag vill. Skall jobba kväll på tisdag istället.

Tisdag

I veckan skall jag ha möten med layoutbyrån som gör infographics och annat vackert till boken om nya välfärdsmått som jag håller på och skriver och också möten med förlag som kanske vill ge ut den. Layoutbyrån är redan igång och väldigt bra plus extremt inspirerande att ha möten med så det är helt lugnt. Mötena med förlagen blir de första så där behöver jag styra upp underlag och en massa annat. Det skall göras på tisdag liksom att jag skall sitta och bolla dem med en kompis på kvällen så att jag har allt 100 % klart och tydligt för mig och kan förmedla det till förlagen också. Dessutom skall jag försöka sälja in filmen som jag och Love Kjellsson gjorde i egyptiska revolutionen i november till några filmfestivaler vars deadline jag hoppas inte gått ut än.

Onsdag

På onsdag skall jag ha möte med layoutbyrån på förmiddagen. Ser verkligen fram emot det! Efter lunch skall jag träffa min första förläggare. Hon verkar vara väldigt häftig. Jobbade för stora förlag men startade ett eget när en bok hon ansåg att världen behövde inte gavs ut där och gjorde det själv istället. Efter det skall jag träffa Susanna som är språkrör för Grön Ungdom Stockholm och bolla debattartikel om skolpolitik. Sedan blir det träning och kanske kvällsjobb om jag är uppe i varv efter dagens möten.

Torsdag

På torsdag har jag möte med ett stort förlag. Säger inte mer än så men ser verkligen fram emot det också.

Fredag

På fredag blir det lunchträning och sedan möte med en filmare. Under året har jag spånat ihop ett finfint upplägg på en film om det allra häftigaste som händer inom hållbar utveckling. Det finns stört många miljödokumentärer som är nattsvarta men typ två om det som är positivt. Hela upplägget är färdigt att förverkligas, komplett med de viktigaste skiftena för vår tid, pionjärerna som redan förverkligar dem och politiken som skulle skala upp det de gör. Det enda som saknar är filmare/klippare.

Jag hade tänkt att jag skulle göra det själv men det blir för mycket att skriva bok och göra film parallellt. Dessutom vill jag hinna göra koventionellt språkrörsarbete också även om jag tycker att det är prioriterat att skriva mindre debattartiklar etc. under en period för att få ut större agendasättande produkter med nya tankebyggen nu när det är långt till val. Jag hoppas att hon kommer att bli intresserad av att göra den men allt börjar vid ett första förutsättningslöst möte och det sker på fredag. På fredag är det partistyrelsemöte också som jag hoppas hinna gå lite på.

Björn jobbar mest kopplat till årsdagen av egyptiska revolutionen och jag länkar ut saker som han producerar under veckans gång.

Håll tummarna för att allt går bra och hoppas ni också har en bra vecka!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

