Idag vände det!

I förrgår skrev jag att det kändes som att det fortfarande var lite som första veckan efter lovet. Well, inte nu längre. Idag har istället varit en sådan där dag när allt liksom är lite för bra för att vara sant!

Det började med morgonmöte med layoutbyrån som jag vill skall göra layouten och infographics till min bok om nya välfärdsmått. Idag hade de med ett första exempel på hur det skulle kunna se ut och det var verkligen hur fint som helst. Jag förstår det inte riktigt. Vi har träffats och bollat idéer några gånger men det är som att de läser mina tankar rakt av. (Och då är jag en sådan där petig person…) Snygga typsnitt, snygga färger, innovativa sätt att göra kolumner på, plus att de har det bästa tänket om infographics som jag stött på.

Infographics är när man tar torr statistik och illustrerar den på vackra sätt. Såhär kan det till exempel se ut med gubbar vars kroppsdelar fått sin storlek utefter hur mycket de är försäkrade, googlade, hur många kalorier de förbrukar eller hur många nervtrådar som slutar där. Jag kommer vilja redogöra för åtminstone 30 välfärdsmått på ett intresseväckande sätt. Jag vet att det låter lite som ett skämt men med rätt layout skall det banne mig gå vägen!

Igår kväll trodde jag dessutom inte mina ögon när kameran jag suktat efter sedan i höstas och som knappt funnits att få tag på i Sverige förrän nu plötsligt fanns på Blocket! En fotograf hade beställt den från Storbritannien men hunnit förälska sig i en ny innan den levererats så det var bara att hämta på lunchen! Det är en Panasonic Lumix DMC-GX1 vilket betyder att det är en systemkamera som man också kan filma väldigt bra med men pytteliten så att den ser helt ofarlig ut och enkelt smusslas med in på vartenda möte som ni vill se bilder ifrån. Jag har använt Canon förut så lite tid behöver jag nog först men sedan skall det bli fina bilder och filmer här på bloggen! Sedan satt jag med den i handen en halvtimme på en bänk i solen i Vitabergsparken och bara kände mig förväntansfull.

Efter det blev det dock bara ännu bättre! Jag begav mig till Drop Coffee för mitt livs första möte med en förläggare. Jag har turen att ha en massa fina vänner i lite olika brancher som alla avdramatiserar respektive branch men förläggarbranchen har varit som en vit fläck och därmed betydligt läskigare än andra. In kom dock en kvinna som var så inspirerande och uppmuntrande att jag faktiskt har svårt att beskriva det. Hon fattade hela grejen med vad jag ville åstadkomma, hyllade idén totalt, sa att hon verkligen hade velat ge ut den själv om hon haft förutsättningarna men matade mig istället med bra tankar, tips och kontakter i timmar samt avslutade med att erbjuda sig att hjälpa till med det hon kan löpande. Dessutom avslutade hon med att säga att jag verkligen behövde träffa en särskild förläggare och det är just honom jag redan har möte med i morgon efter lunch.

Det jag var mer tacksam för än någonting annat var dock att hon sa: ”Det är helt självklart att du kommer att få en förläggare till den här, det är bara att börja skriva”. Det var precis det jag behövde höra för det var då jag kände att det var precis det jag ville göra. Jag tror ju också egentligen stenhårt på idén, har en massa bra personer som erbjudit sig att hjälpa till, ett gäng medhjälpande experter inklusive drömpersoner som Johan Rockström och Anders Wijkman, samt tiden, perspektiven och engagemanget att göra det bra. Ändå har jag inte vågat känna mig det minsta säker eftersom jag inte kunnat legitimera min magkänsla. Att få det här stödet gjorde att jag nu är redo att börja köra för fullt. Planen var att vara ledig i helgen men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att researcha och börja skriva de första texterna så jag tror att jag pustar de dagarna i nästa vecka istället när alla tankar sitter fastnålade på sitt papper.

Ja, och så var det ju årsdagen av egyptiska revolutionens genombrott och vi fick vår artikel om Sveriges vapenexport till diktaturer publicerad i Aftonbladet. När jag satt och klippte ihop alla länkar till texter och uppdateringar m.m. från egyptiska revolutionen hittade jag också 53 stycken(!). Jag vet ju att vi rapporterade något helt sinnessjukt mycket när vi var där men jag hade inte riktigt fattat att det var så mycket. Vissa dag fanns tio blogginlägg. Just det: till och med bloggstatistiken var ovanligt bra idag! Tack alla ni som länkar och så! Det gör hela skillnaden. Jag hann också precis med varenda tunnelbana hela dagen, satte koreografin på mitt svåra Dance Aerobic-pass som aldrig förr och hade väldigt trevligt på min väns födelsedagsfirande. Nu skall jag försöka sova. Önska mig lycka till. God natt!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

