Bra, tack, hjälp!

Mia Törnblom, ni vet hon som skrev böckerna om självkänsla för några år sedan, har lobbat för en övning som heter Bra, tack, hjälp. Kort och gott går den ut på att man först skriver tre saker man gjort bra. Helst inte prestationer utan snarare saker som är länkade till egenskaper som man är nöjd över att man har. Sedan skriver man tre saker som man är tacksam för och sist tre saker som man skulle vilja ha hjälp med. Det som är så bra med övningen är att det är ett enkelt sätt att åter bli medveten om vad man gillar hos sig själv och vad som är viktigt för en – saker som är lätt att tappa bort, inte minst i tider då man kanske konfronteras mycket med vad man ännu inte förmår eller vad som är dåligt med världen. Om man gör det varje kväll ger det allra bäst effekt, men jag brukar bara lyckas med det i perioder och annars lite sporadiskt. Det vanliga är väll också att man gör det för sig själv och hela ens liv, men här kommer en för språkrörsveckan som gått.

Bra 1: Att jag varit stenhård och gjort det viktigaste först istället för att göra lite vad som helst med tänket att allt ändå skall göras. Brukar visserligen vara rätt bra på det men den här veckan var jag banne mig exemplarisk rörande det i alla fall.

Bra 2: Att jag vågat prioritera bort nästan allt utom de viktigaste största punkterna så att jag kunnat göra dem riktigt bra istället. Det gav väldigt mycket större utdelning per möte/pass och kändes också mycket mer inspirerande när jag kunde vara helt närvarande.

Bra 3: Att jag prioriterat runt tiden så att jag kunnat träna så mycket. Känner mig starkare och mer avslappnad samtidigt än på länge. Typiskt skönt och bra för uppdraget också, inte minst på lång sikt.

Tack 1: För de inspirerande mötena med förläggarna i veckan. Det var den sista lilla knuffen som jag behövde för att våga satsa helhjärtat på projektet.

Tack 2: För att jag får arbeta tillsammans med Björn. Vet inte hur jag skulle klara uppdraget utan att kunna bolla och få stöd av honom. Så himla nöjd över hur vi lyckats utforma vårt samarbete.

Tack 3: För Michelle som skall researcha till boken om nya välfärdsmått tillsammans med mig. Jag kan inte tänka mig någon bättre person och kan knappt vänta till onsdag när vi har första heldagen tillsammans!

Hjälp 1: Mig vara ett bra stöd för den Grön Ungdom-medlem som utsattes för nazistattacken i Ludvika lördags.

Hjälp 2: Mig komma igång med bokskrivandet ordentligt. Allt annat kopplat till boken går ju som en dans. Nu behöver jag bara börja skriva ordentligt men utan det blir det heller precis ingenting.

Hjälp 3: Mig hitta rätt känsla i språket när jag skall börja skriva. Är lite rädd för att det skall bli för bloggigt eller för akademiskt. Känns som att det kommer att bli väldigt roligt att skriva bara jag hittar rätt gällande det. Researchen är ju till och med fixad nu som väll var det jag var orolig skulle komma att ta alldeles för mycket tid förut. Men alltid skall man oroa sig för något…eller också bara strunta i det.

Så, det var min Bra, tack, hjälp. Inget totalrevolusionerande men väldigt skönt att få konstatera veckan som gått och var man står efter den innan man ger sig in i nästa. Hur blir din? Gör dessutom gärna en varje dag i åtminstone en vecka så kommer du att börja känna skillnad!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

