Research Heaven!

Jag sov över hos en kompis i natt och redan igår började jag tjata om hur mycket jag längtade efter idag. Det var nog det första jag sa när jag vaknade också, och sedan hela vägen till tvärbanan, och igen på T-banan… Idag var nämligen första dagen som jag och Michelle som är researcher för boken om nya välfärdsmått skulle jobba tillsammans och lägga upp arbetet. Jag har längtat sedan jag träffade henne första gången i fredags efter att bara få börja jobba ihop, och var självklart förväntansfull inför att komma igång med processerna också och få dem att börja rulla!

Öööhh, ja, hur beskriver jag det här?! 

Vi började i Riksdagsfiket klockan tio och gick igenom allt vi ville prata om: Förhoppningar och farhågor inför samarbetet, skrivplan för hela boken med tydliga deadlines, kommunikationsplan oss emellan, avgränsningar för innehållet, genomgång av alla de andra som skall hjälpa till i arbetet, i vilket format researchen skall sammaställas,  hur bokens ”story” på allra bästa sätt skall få spridning i Miljöpartiet, Grön Ungdom och i samhället i stort, hur Grön Ungdoms medlemmar skall få inflytande under processen, en detaljerad plan över bokens upplägg och vad som skall researchas till respektive del samt en detaljerad planering för första månaden. (Andas in djupt). Det sjuka var att vi hann med nästan allt det till 16.30 när vi skildes åt för dagen. Flyt tror jag att det kallas.

Världens bästa Michelle in action! 

Mycket credd skall gå till Michelle för det också och faktum är att jag gått runt hela kvällen (inklusive gjort snurrar på dansaerobics) och känt mig sådär professionellt småkär! Hon är sådär kompetent att det nästan är lite läskigt och med en sprillans ny Master i politisk kommunikation från London. Sedan är hon hur fin som helst som person också och dessutom nästan oförskämt strukturerad, konkretiserande och resultatorienterad.

Just det är guld men också krävande. Här jag jag gått och konceptualiserat i huvudet i ett halvår och så plötsligt har vi på pränt att jag skall ha skrivit klart ett synopsis och utkast på kapitel 1 till på måndag! På riktigt! Gulp! Samtidigt kunde inget vara bättre än just det. Jag råkade haspla ur mig till Åsa Romson över kaffemaskinen igår att det känns som att vi jobbar massor men inte skriver något. Hon skrattade ganska gott åt det om vi säger så… Uppstartsprocesser är ju sådana och som grön är jag övertygad om att bra förarbete alltid betalar av sig i längden. Men det är ju aldrig tanken som räknas så dags att börja plita ner de, hur läskigt det än må vara, helt enkelt.

Vi kommer att vilja ha en massa input från er under processens gång också och kommer att komma med specifika bedjanden. Så länge får ni dock jättegärna göra alla typer av inspel i kommentarsfältet och all kärlek till er som gör det! Också på kreativa sätt att få in så många av er som möjligt i processen! Inte minst Grön Ungdoms medlemmar men också alla möjliga!

Det känns av någon anledning lite som att skriva en bok från ett vitt papper, men någonstans måste man börja. Med ”Del 1” t.ex. : )

Så, nu skall jag sova lite. Imorgon bitti skall jag ha möte med MP om hur de skall jobba med just nya välfärdmått och hur vi skall jobba tillsammans. Även där finns en massa spännande saker på gång! Den kan bli bra den här. Ekonomin alltså. : )

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Research Heaven!

  1. Daniel Bergvall skriver:

    Ja, hur går det att misslyckas med en underbar b5p-penna! 🙂 En personlig favorit! Fortsätt köpa trots god kamp!

    • rebeckacarlsson skriver:

      Du har så rätt! Har just hittat dem och det var kärlek vid första handslaget! Björn lyckades dock tappa bort en av dem första dagen. På en sträcka av 20 meter i ett ganska tomt fik. Undrar varför… 😉

Kommentera

