Bra svar börjar med bra frågor!

Jag spenderar helgen hemma hos min familj på västkusten. Kvällen till ära är dock mamma på operapremiär, pappa på spelmansstämma och lillebror på 24-timmars Chalmersgask, men mig går det ingen nöd på. Det gör nämligen att jag kan breda ut mig i hela huset och blanda researchande om nya välfärdsmått med knarkande av hallonsorbet och Gillian Welch på hur hög volym jag vill.

Michelle, min fantastiska researcher, lyckades få mig att säga att jag skulle skriva synopsis och kapitel 1 till måndag och jag har jobbat på det konstant sedan dess. Ändå får jag inte riktigt ihop det. Jag blir visserligen klokare och klokare, hittar mer och mer intressanta uppslag och mer och mer relevanta fakta. Men det här med att få ihop allting i en intressant och logisk följd alltså…

Ett av de citat jag fått mest användning av i olika sammanhang hittills är att ”bra svar börjar med bra frågor”. Citatet kom upp i huvudet nu när jag körde fast och jag kom fram till att nästa steg borde vara att kartlägga vilka frågorna faktiskt är som jag försöker besvara, åtminstone i första kapitlet. Jag vill ju inte bara prata kring olika områden. Jag vill leverera svar och då underlättar det så klart om jag vet på exakt vad. Med frågorna tydligt formulerade kan jag också tydligt se om jag kan besvara dem med den research jag har eller om jag behöver söka mer. Om jag har det finns ingen som helst bortförklaring kvar till att inte börja skriva.

Så jag förflyttade mig till köksbordet och började skriva frågor på små lappar…

…och de blev 57 stycken Och väldigt tänkvärda. Fyll gärna på i kommentarsfältet med fler aspekter ni tycker att jag skall hitta svar på också!

  1. Vad räknar vi idag?
  2. Vad/vilka har drivit fram BNP-ekonomin?
  3. Vad är problemen med BNP?
  4. Kollapsar inte hela systemet om vi inte slår vakt om BNP?
  5. Behövs inte mer BNP för att klara sysselsättningen?
  6. Behövs inte mer BNP för att klara välfärden?
  7. Vet vi inte vad som behöver göras ändå?
  8. Kan vi inte bara låta BNP förlora i betydelse? Måste det ersättas?
  9. Finns det inte mer akuta saker än att ändra välfärdsmått?
  10. Skall vi inte lämna det till den fria marknaden att avgöra vad som är värdefullt?
  11. Måste BNP minska?
  12. Är det viktigt att mäta?
  13. Varför är det viktigt att mäta?
  14. Vad skall mätas?
  15. Vad är ekonomin till för?
  16. Vad är samhället till för?
  17. Vad krävs för att bli framgångsrik (t.ex. som land?)
  18. Vilka är vi – som människor?
  19. Vad behöver vi som människor för att kunna förverkliga oss?
  20. Vad styr vad som är värdefullt?
  21. Är behoven konstanta, linjära eller icke-linjära?
  22. Vilka stora förändringar kommer att ske?
  23. Vilka är vår tids stora utmaningar?
  24. Vad är bra källor för att hålla koll på världens utveckling?
  25. Vad är bra källor för att hålla koll på tillgången av resurser?
  26. Skall vi ha en resultaträkning och/eller balansräkning?
  27. Är naturen bara naturkapital och ekosystemtjänster?
  28. Hur leder ett nytt välfärdsmått till nya sätt att leva?
  29. Vad är övervärderat idag?
  30. Vad är undervärderat idag?
  31. Vad/vilka har drivit fram BNP-kritiken?
  32. Varför är det så svårt att föreställa sig en annan ekonomi?
  33. Varför är det så svårt att skapa en annan ekonomi?
  34. Kan allt som är värdefullt värderas?
  35. Är allt som kan värderas värdefullt?
  36. Vilka slags kapital är utbytbara?
  37. Skall vi mäta kvantitet eller kvalitet?
  38. Skall vi mäta det som är objektivt eller subjektivt värdefullt?
  39. Skall vi mäta materiellt och/eller immateriellt kapital?
  40. Skall vi använda index eller indikatorer?
  41. Kan ett index ge en rättvisande bild?
  42. Kan många indikatorer ersätta BNP?
  43. Skall vi mäta relativa eller absoluta mått?
  44. Skall vi mäta värden i brutto eller netto?
  45. Hur gör man om man vill mäta flera olika slags kapital som inte är utbytbara?
  46. Vilka värdens utveckling är samberoende?
  47. Finns det värden som är oförenliga?
  48. Hur gör vi om olika saker som är värdefulla och inte är nödvändigt oförenliga ändå ställs mot varandra?
  49. Hur gör vi om det inte finns statistik på det vi vill mäta?
  50. Skall bara mått användas där det finns data tillgängligt från en längre tid tillbaka?
  51. Hur gör vi om statistiken utvecklas över tid men på bekostnad av jämförbarheten?
  52. Behöver det vara jämförbart mellan länder?
  53. Kan det vara jämförbart mellan länder?
  54. Vad/vilka tar redan fram alternativ till BNP?
  55. Vad händer i internationell politik kopplat till nya välfärdsmått?
  56. Vad händer i svensk politik kopplat till nya välfärdsmått?
  57. Vad händer i MP kopplat till nya välfärdsmått?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

