Jag och Björn till Tunisien i natt för utbyten med unga tunisiska och egyptiska aktivister och politiker

 

Just nu håller jag på och kommer i revolutionsstämning med bandet Barnets musikvideo gjord av filmer som jag och Love Kjellsson gjort i revolutionens Egypten. I natt åker nämligen jag och Björn till, om än inte Egypten så Tunisien. Där skall vi delta i ett utbyte med tunisiska aktivister och politiker. Med på utbytet kommer också aktivister och politiker från Egypten vara med som vi var på samma utbyte med för snart ett år sedan. Jag är väldigt förväntansfull.

Då, förra gången, var mina förhoppningar ljumma. Hur ballt kan ett utbyte vara liksom…? Men det kom att bli en av de mest omvälvande och omvändande upplevelser jag någonsin varit med om, som lät mig möta ledarskap och beslutsamhet jag aldrig sett maken till och som fick mig att helt omvärdera vad som är rimligt eller vettigt att både vilja och faktiskt ge sig i kast med. En del av dem var absoluta nyckelpersoner i revolutionen.

Att nu få ta del av deras analyser av den egyptiska och den tunisiska revolutionens genomförande lär bli än starkare, än mer utvecklande men också viktigt. Vi är på ett sätt i olika situationer men samtidigt har vi så mycket gemensamt. Vi står alla inför att skapa förändring i grunden av våra respektive samhällen. Jag hoppas verkligen att kan kommer ha möjlighet att uppdatera ordentligt. Om inte annat ge er lite snabba uppdateringar i alla fall och djupare analyser efteråt.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

