Språkrörstalsnostalgi gånger fyra från året som gått

Sitter och skall pnula ihop ett tal till invigningen imorgon på Grön Ungdoms riksårsmöte. När det gäller tal brukar jag vara ute i god tid men den här veckan har det varit så mycket annat med riksårsmötet och research och revolutioner och så. Nu är jag i alla fall bänkad och skall dra igång. Kollade lite på de tal jag hållit under året för att komma in i tänket och tänkte att jag kan lägga upp de som finns inspelade här. Vill göra ett riktigt bra skriva tal-inlägg snart också så räkna med det och påminn mig om jag segar!

Här är det allra första talet jag höll i februari som språkrör för Grön Ungdom. Total nostalgi:

Sedan var det maj och Miljöpartiets kongress. Då höll jag det här talet om främst grön ekonomi och också lite inspirerat av revolutionen i Egypten. Innehållsmässigt tycker jag att detta är det starkaste tillsammans med Almedalstalet. Däremot ser det inte klokt ut när man ser på det tycker jag. Det var 1000 pers som tittade och alla var så långt bort att jag gjorde allt minspel mycket större. Men SVT:s zoom var inte nådig. Gillar därför att främst lyssna på det.

SVT Play:s klipp har jag aldrig lyckats bädda in, men klicka på länken så kommer du direkt till det:

Direktlänk till mitt och Björns tal på Miljöpartiets kongress 

Sedan var det juli och Almedalsvecka och dags att hålla tal på stora scenen! Riktigt mäktig känsla att få säga precis det jag ville få sagt mest av allt inför så stor del av den samlade politiker- och journalistkåren. Passade på att krydda upp det med att köra utan manus också vilket gjorde det ännu mer spännande. Att hålla tal på Almedalen, vet jag nu i alla fal, är inte det lättaste. För även om du håller ditt livs tal kommer nästan alla tycka att du inte är särskilt bra eller vettig. Trodde att jag hållit ett riktigt dåligt tal efteråt men när jag såg det på kvällen tyckte jag att det var bra och det tycker jag faktiskt fortfarande:

I oktober fick jag också hålla ett lite längre tal under invigningen på klimatkonferensen PowerShift i Göteborg. Det här talet är ännu mer fritt och story-tellinginspirerat och var raka motsatsen att hålla som i Almedalen. En hel sal fylld med unga klimataktivister som var så himla stöttande och roliga att få prata för!

Mitt tal på klimatkonferensen Powershift i Göteborg

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

