The Iron Lady

Skulle ta ledig kväll. Gick och såg Järnladyn. Hur tänkte jag där? Sedan fanns ingen återvändo. Bara att åka hem och skriva. Så nu har jag gjort det i en massa timmar.

En viktig princip för mig är att alltid göra mitt bästa för att skilja mellan sak och person, sak och parti, och mellan parti och person.

Självklart är det mycket lättare att strunta i att nyansera och istället bara dela upp allting i gott och ont. ”Det där sades av en moderat, då är det nog kasst,” ”han sa det där så då är han knäpp,” eller ”hon är med i det där partiet så då vet jag vad hon tycker i alla frågor redan”. Med en mediabevakning som ofta verkar vara mer intresserade av att sälja lösnummer än att agera tredje statsmakt och söka sanningar snarare än att skapa dem blir det inte lättare. I jämförelse med hur svårt det blir att bedriva politik som bygger på många personers demokratiska interaktion, diskussion och samarbete med varandra är det dock en baggis.

Jag delar inte Thatchers ideologi. Vissa av hennes citat och principer för hur politik skall bedrivas tycker jag dock är minst sagt tänkvärda. Eller vad tycker du att vi har att hämta från de här?

”It used to be about trying to do something. Now it’s about trying to be someone.”

”We will stand on principle, or we will not stand at all.”

”A person’s life has to mean something.”

”Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become…habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny!”

”Politician: Methinks the right honorable lady doth screech too much! If she wants us to take her seriously, she must learn to calm down!

Margaret Thatcher: If the right honorable gentlemen could perhaps attend more closely to what I’m saying, rather than how I’m saying it, he may receive a valuable education in spite of himself!”

Och så kunde jag inte låta bli att skicka med…

”Margaret: I will never be one of those women who stay silent on the arm of her husband. One’s life must matter, Dennis.

Denis Thatcher: That’s why I want to marry you, my dear.”

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

