En annan variant av Grön Ungdoms Riksårsmöte 2012

I helgen var det Grön Ungdoms riksårsmöte. Man kan ju tycka att jag skulle rapportera extra mycket då, ta ännu fler bilder, kedjetwittra osv. men istället gjorde jag nästan inget av det utan var mest bara där. Här kommer ändå några pixlar från helgen. Egentligen finns det också massor av stora analyser att göra, många hyllningar att uttala och mycket att säga om allt vi skall göra nu när vi efter ett internt år skall ställa om Grön Ungdom till fullfjäldrad kampanjorganisation och driva våra fyra nya prioriterade frågor: Klimat, migration, grön ekonomi och skola. Men allt djupt kommer sedan – på andra sidan mer än en sovmorgon – för allas skull… Vissa saker måste ni ändå få se nu medsamma.

Först och främst – det här med att bli några slags auktoriteter går väll lite sådär för mig och Björn, det kunde vi konstatera redan på fredagen som annars var väldigt bra med Maria Ferms invigningstal och superba debatter som även fyllde hela lördagen…

Trots auktoritetsbristen valdes vi, Björn och Rebecka, Piff och Puff, Aragon och Elrond, om som språkrör för Grön Ungdom för ett år till på lördagen. Det finns ingenting jag vill göra hellre än just det här och jag skall göra mitt yttersta för att göra det mesta av det stora förtroende jag fått.

Vår mediabild verkar vi också behöva jobba lite på, även om det var hysteriskt roligt att bli klassad som dagens icke-nyhet av Expressens politiska reporter… Däremot fick vi så många fina lyckönskningar och uppmuntrande ord inför det kommande året att jag blev alldeles rörd. Tusen tusen tack! Och Johans var finast av alla:

På lördagskvällen kunde vi till slut inte skjuta språkrörstalsskrivandet framför oss längre och smet ifrån sista debattpasset till förmån för mitt liggunderlag. Sedan stolpade vi ihop en struktur och bestämde oss för att nöja oss så för kvällen så att vi kunde… 

…dressa om till årets temafest som var på internationellt tema. Vet inte om vi inspirerats lite av samma region under året kanske… Sedan dansade vi oss sönder och samman, för om det är något vi gröna är riktigt bra på, förutom politik, så är det att dansa! Många timmars rörelseglädje och åtta stora glas hallonsaft senare däckade jag på liggunderlaget och gick en kall natt till mötes för av någon anledning stänger skolor alltid av värmen på natten även om personer sover i dem. 

Sedan var det söndag. Hur det gick med talet?! Well…

När allt var slut åkte vi till Stockholm. Vi hann knappt stiga av innan telefonen ringde och Björn fick göra en långintervju:

Sedan åt vi sushi, skrev ihop och drog iväg ett gäng pressmeddelanden om helgens beslut. Parallellt korrade vi en debattartikel som vi skall sampublicera tillsammans med Grön Ungdom i Noriges språkrör. De var också med under helgen. 

Då ringde Göteborgs-Posten och ville göra en intervju om att göteborgarna håller på att ta över Grön Ungdom. Faktum är att båda språkrören och en majoritet av styrelseledamöterna nu har Göteborgsanknytning. Så håll utkik efter den i morgon!

Nu skall jag vara ledig i två dagar, hänga på mina favoritfik, prova vintageklänningar, åka ut till en ö i havet, gå i skogen, prata halva natten med en kompis, sova ut, träna, prova att åka skate-board, eller vadhelst som faller mig in. Sedan skall vi köra vårt andra språkrörsår, ställa om organisationen till fullfjädrad kampanjorganisation och köra med full fart, men ännu bättre styrning, framåt. Jag längtar redan! : )

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En annan variant av Grön Ungdoms Riksårsmöte 2012

  1. Ronja Petersdotter Johansson skriver:

    Vad harligt att lasa din summering av helgen Rebecka! Jag blir alldeles varm i hjartat av att se bilderna pa dig och Bjorn. Ni har gjort ett toppenjobb det senaste aret och det ska bli en frojd att fa folja ert arbete kommande ar, forhoppningsvis snart fran hemmaplan. Grattis till fornyat fortroende!
    Kram fran Costa Rica

Kommentera

