Första veckan på det nya språkrörsåret – Kampanjplanering till tusen och en del jobb med grön ekonomi

– Jag fotar lite extra idag för jag har banne mig inte bloggat något vidare den här veckan, sa jag till Michelle i morse när vi började jobba tillsammans.

– Nej, jag har märkt det, kostaterade hon. Vad har du gjort?

– Planerat treårig valrörelse ungefär. Kampanjplanerat.

Förra helgen när vi hade Riksårsmöte bestämde vi oss för att ställa om Grön Ungdom till kampanjorganisation för de kommande åren. Nu i vår skall vi bedriva klimatkampanj, till hösten migrationskampanj, våren 2013 grön ekonomikampanj och hösten 2013 skolkampanj. Sedan är det valrörelse från 1 januari 2014 för i juni är det Europaparlamentsval och på hösten är det val till riksdagen, kommunerna och landstingen. Nu börjar alltså en tre år lång valrörelse!

Året som gått har främst varit internt även om vi ju setts en hel del också. Nu är vi redo att ställa om och börja arbeta utåtriktat med full kraft och gudars vad vi har längtat efter det här! Det som vi kanske inte helt och fullt greppat innan är hur himla mycket arbete det kommer att bli – sedan när de är igång så klart men också med allt förarbete.

Kampanjfrågorna behöver konkretiseras, mål behöver formuleras, hela Grön Ungdom behöver få kunskaper i ämnena, vi behöver göra kampanjstrategier, planera för festivaler, material, hur vi skall göra allt på i princip nollbudget, hur vi skall synka alltsammans med Miljöpartiet på bästa sätt, hur vi skall göra språkrörsturnéer, hur vi skall samarbeta med andra aktörer, hur organisationen skall organiseras och hur vi skall kommunicera internt för att fungera optimalt och en massa, massa annat!

Som tur är har vi världens bästa Nadja som är nästan ny som ombudsperson för Grön Ungdom och har så himla bra kampanjtänk! Hela veckan har dock levts i ett enda moln av frågetecken och lösa idéer som kommer flygande. Det är väldigt utmanande och roligt också!

Idag har jag dock grottat ner mig i den första av kampanjfrågorna som ligger allra mest på mitt bord – grön ekonomi. Björn kommer att dra allra mest i klimat och migration och jag allra mest i grön ekonomi och skola. Ni som brukar läsa min blogg vet att jag redan skriver en bok på området och särskilt inriktat mot nya välfärdsmått. Nu när det också blivit kampanjfråga görs researchen och allt annat istället för att passa för alla olika slutprodukter samtidigt.

Min mamma och pappa kommer upp idag för att hälsa på mig för helgen. För att maxa arbetstiden bestämde jag och Michelle oss för att arbeta från ett fik i min lilla förort Bagis. För er som är nya på bloggen så hjälper Michelle mig med research om nya välfärdsmått och grön ekonomi. Eftersom det är ett så nytt politikområde kräver det ett helt annat förarbete. Kunskapen finns inte sammanställd utan gömd i akademiska arkiv över lite hela världen. Även helt ny politik behöver tas fram på området eftersom att det är väldigt nytt. På så sätt skiljer sig området markant från klimat och migration till exempel där vi ju redan har mängder av bra politiska förslag som mer än någonting annat bara behöver kommuniceras massivt tills den blir verklighet. Det känns väldigt meningsfullt. Med en ekonomi som är bra i grunden skulle många viktiga förändringar komma på plats. Samtidigt är det utmanande och en helt annan sak än att kampanja mot könskvotering, för RUT eller mot LAS som vissa andra ungdomsförbund nöjer sig med. Michelle är i alla fall världens bästa och med hennes hjälp skall det nog gå att få på plats.

Mysiga Lilla Bagis

Där till och med semlorna är ekologiska

Michelle öppnade tjocka pärmen och sedan var vi igång

Hon läste Stiglitz-rapporten som Sarkozy tillsatte för några år sedan.

Den är omfattande,

går igenom en massa intressanta områden,

är väl genomarbetad,

och enligt Michelle väldigt bra. Jag skall kika på den i nästa vecka. Sammanfattningen och de delar hon säger att jag skall läsa i alla fall. 

Jag läste bl.a. en rapport som Skånberg gjorde åt MP för flera år sedan om alternativa välfärdsmått och som han skickade till mig i förra veckan. Om jag någonsin får för mig att jag var tidigt ute i den här frågan kan du påminna mig om att jag var lååångt ifrån först. 

Intressant,

och inspirerande!

Liksom bortom tillväxtens dilemma som är en bra och enkel översikt över grön ekonomi.

Nobelsymposiet

Lyckoforskning som visar att vi inte blivit lyckligare under en lång tid trots att BNP gått upp väldigt mycket.

Samtidigt som BNP och miljöförstöring hänger ihop.

Planetens gränsvillkor av Johan Rockström med flera som ALLA borde läsa före allting annat.

Michelle är färdig med att sammanställa 50 välfärdsmått som redan finns tillgängliga. 

Och Naturvårdsverket. Jag hann inte lägga in länkar men googla helt enkelt om du vill läsa dem i helgen! Hoppas att ni får en skön helg!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Första veckan på det nya språkrörsåret – Kampanjplanering till tusen och en del jobb med grön ekonomi

  1. Håkan Emilsson skriver:

    Först: Spännande att ställa om till kampanjer med olika tema på halvårsbasis, jag tror det är en jättesmart idé!! Det hjälper alla andra som är intresserade av ämnena att väcka debatten i hela samhället:)
    Andra: Jag kom att tänka på en sak, all denna research som Michelle gör om välfärdsmått, vart hamnar den sen? Skulle det gå att publicera även detta material någonstans digitalt? Sammanställd information på området finns det ju som sagt inte gott om. Antingen direkt, eller när boken släppts.
    Tredje: Det är underbart att följa din blogg! 🙂

    • rebeckacarlsson skriver:

      Hej och hoppas att du har det bra! I dagsläget tänker jag att researchen dels skall bli Grön Ungdoms kampanj våren 2013, dels komma Miljöpartiet till del när de nu också skall ta fram förslag på nya välfärdsmått(!) och dels en bok som släpps samtidigt som Grön Ungdoms kampanj som blir ett underlag till debatt och diskussion om vilka olika alternativ som finns tillgängliga. Boken har vi pratat om att göra som en hemsida också och/eller e-bok som också kan översättas och spridas bredare globalt. Jag planerar att också göra en större föreläsningsturné i samband med kampanjen och släppet och filma föreläsningen så att den kan spridas ordentligt också, helst med hjälp av en professionell filmare så att det blir riktigt bra. Än så länge finns dock utrymme att justera planerna allteftersom bättre förslag kommer in. Vad tror du skulle vara bra format att tillgängliggöra informationen i? Tack så mycket för peppen också! 🙂

Kommentera

