Under 20160 minuter från och med nu

Det är bra drag nu vill jag lova! Sedan alla beslut blev klara på Grön Ungdoms Riksårsmöte för dryga veckan sedan är det full fart framåt. Att göra att göra-listor var liksom helt meningslöst. Det gick inte att få någon översikt. De blev för många. Lösningen blev en slags teckning i spindelformat (Mind-map, men Björn stör sig på när jag använder engelska ord i svenskan…). Nu är allt i alla fall översiktligt för mig. Inte var jag skall börja dock. För det behöver jag rangordna allt så att jag börjar med det viktigaste, så det är nästa steg. Ungefär det här gör jag de kommande två veckorna.

Inte nu till helgen men nästa helg är det första förbundsstyrelsemötet med den nyvalda förbundsstyrelsen. Väldigt spännande och roligt med nystart. Jag gillar alltid tiden i början av ett nytt verksamhetsår. Det är liksom alltid lite extra högt i tak då, tänket blir sådär långsiktigt som det egentligen alltid skall vara och förväntningarna ligger i luften.

Inför förbundsstyrelsemötet skall jag skriva en hel hög med underlag och försöka komma med input till en styrelseutbildning som jag tycker att vi skall ha så att alla får en gemensam grund att stå på under året.

Med Björn skall jag ha avstämning som jag har varje vecka. Det är dem som är grunden till vår superba arbetsrelation. Vi går igenom läget, målen, vad vi skall göra i veckan, hjälper varandra med saker som känns jobbigt och utvecklar varandras tänk. Vi skall ha en framgångsbrunch också där vi skall prata igenom allt vi gjorde riktigt bra under förra året och som vi vill göra det här året också. Det är så lätt att fastna i att försöka minimera fel men glömma bort att slå vakt om att fortsätta göra det som är riktigt bra, trots att det är ännu viktigare. Vi skall förbereda vår språkrörspunkt inför förbundsstyrelsemötet också och diskutera hur och när vi skall göra en språkrörsturné.

Miljöpartiet, Grön Ungdom och Gröna Studenter har nu och under två år framöver en kampanj som heter 250 000 samtalskampanjen. Den kommer att bli riktigt, riktigt bra tror jag, kanske det största i partiet och svensk politik på ett bra tag. Jag skall blogga om det snart så att ni får veta mer och fortsätta vara med på våra gemensamma möten och planera kampanjen. Jag gillar verkligen att Miljöpartiet, Grön Ungdom och Gröna Studenter jobbar så mycket mer som en gemensam grön rörelse än som olika motstridiga organisationer. Det gör att vi kan skapa så mycket mer.

Grön Ungdoms del i den gemensamma kampanjen liksom det mer fristående kampanjandet för de kommande två åren behöver också planeras så att det blir tajmat och klart in i minsta detalj. Det här är ett omfattande arbete som kräver mycket kreativt tänkande men är väldigt roligt och utmanande också. Det är förbundsstyrelsen som kommer att fatta de viktiga besluten kopplat till kampanjen så vi skriver underlag nu, och inte minst vår eminenta ombudsperson Nadja, så att besluten kan fattas på förbundsstyrelsemötet.

Grön ekonomi är det första av de två prioriterade områdena som jag har extra ansvar för. (Det andra är skola. Björn jobbar extra mycket kopplat till klimat och migration.) Under de kommande två veckorna skall jag skriva ett utkast på ett kapitel till Sektor 3:s bok om kooperation, jobba kopplat till konferenserna RIO+20 och Stockholm+40, göra research kopplat till nya välfärdsmått genom att fortsätta läsa och också boka möten med några giganter på området, dels skriva lite på boken och förbereda en föreläsning om området som jag skall hålla för Miljöpartiet i Lund och förhoppningsvis väldigt många till framöver.

Jag har jobbat ganska länge nu på att ta fram en ny blogg/hemsida och skulle vilja skriva färdigt de sista detaljerna så att den kan lanseras. Skall försöka hinna blogga minst varannan dag också så att ni får följa med i svängarna.

Tillsammans med Love Kjellsson gjorde jag en dokumentärfilm om vad som händer i en människa som bestämmer sig för att göra revolution och som vi filmade i revolutionens Egypten i slutet av november. Vi vill helst att SVT skall visa den och för det behöver vi klippa om den en gång till så att den blir 14 minuter och 58 sekunder. Behöver ringa och prata med Love om hur vi tar processen framåt för det är väldigt bra material och vi vill få ut det snart, snart men såklart också helst till så många som möjligt. 

Jag har nästan exakt 1000 olästa mail i min språkrörsmailbox. Jag har alltid hatat när folk inte svarar på mail men nu är jag en av dem… Skulle jag svara på alla skulle jag nog inte göra något annat. Samtidigt vill jag ju vara nåbar och svarar på åtminstone de som är riktigt viktiga. Skall försöka göra några ryck med dem…

Och så slutligen vill jag hinna gå på riksdagsgruppsmötena, skicka lite papper och förbereda för utspel i samband med internationella kvinnodagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Under 20160 minuter från och med nu

  1. Tova skriver:

    Det heter tankekarta på svenska! 🙂

Kommentera

