Nu forskar Handelshögskolan på oss och vårt delade ledarskap!

I veckan har jag in emellan allt annat medverkat i en studie som Handelshögskolan gör om delat ledarskap i Miljöpartiet och Grön Ungdom! Förutom att jag ser mycket fram emot att ta del av vad de kommer fram till var själva grejen rätt rolig. Att plugga management på Handels som han som intervjuade mig gör var vad jag helst av allt ville göra en gång i tiden och i vissa stunder fortfarande drömmer om. Hur jag än vrider och vänder på det så måste det i alla fall vara mycket roligare att leva i ett delat ledarskap än att bara studera det och ju mer jag fick prata om det desto mer påmind blev jag om hur bra jag tycker att det är.

Innan, när jag var van att få springa snabbt på mina egna bollar i andra organisationer trodde jag att det skulle bli tufft. Att bli vald tillsammans med Björn som jag inte kände var ju också lite som ett arrangerat kanske fyraårigt tvångsgiftemål. Välarrangerat må jag säga dock, för efter lite parterapi och lära känna-övningar upplever jag att vi tillsammans i det delade ledarskapet vi har idag fattar bättre beslut i precis alla lägen jämfört med vad jag hade kunnat göra på egen hand. Olika viljor i organisationen kommer in i varje beslut, fler perspektiv vägs in, när jag fastnat i mina resonemang och inte kommer vidare kan Björn dra lite och vice versa. Därtill är det ju helt super att kunna dela arbetsbördan som skulle vara väl tuff att axla på egen hand för mig åtminstone, tillsammans med någon annan.

Efter ett år i delat ledarskap vill jag att alla skall få uppleva det och på ledarskapsfronten jag vill också alltid ha det just såhär. Det finns heller ingenting jag skulle vilja göra hellre än att vara just språkrör för Grön Ungdom. Men den dag då det är dags att masa mig vidare – ge mig en styrelseordförandepost och jag skall be om att få ta med en kompis, ge mig en VD-position och jag skall be om att få en VD till, och låt Sverige bli det första land med två statsministrar.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nu forskar Handelshögskolan på oss och vårt delade ledarskap!

  1. Anders Frants skriver:

    Funderade lite över att du skulle vilja tillämpa modellen med delat ledarskap i andra sammanhang – har två politiker bättre eller sämre förutsättningar att lyckas än två företagsledare, förvaltningschefer eller styrelseordförande?

Kommentera

