Ännu mer experthjälp i arbetet med grön ekonomi och nya välfärdsmått!

Våren 2009 gick en dröm i uppfyllelse. Jag fick uppdraget att företräda Sveriges ungdomsorganisationer som del av den svenska regeringsdelegationen till FN:s Kommission för hållbar utveckling. Jag fick telefonsamtalet mitt på T-centralen och det var sådär som i Idol och jag inte fattade att det var på riktigt. Bredvid stod min bästis som precis kommit in på sin drömutbildning i Tyskland och skulle flytta morgonen därpå. Vi åt suchibuffé, minst 20 bitar var, och bara satt där i lyckoruset. Dagen därpå kom allt liksom ifatt. Till helgen skulle koordineringsmötet vara i Bryssel med de andra ungdomsdelegaterna och jag hade mindre än en månad att få den svenska delegationen att driva min/vår agenda som inte ens fanns än! Samtidigt som jag fattade att jag inte alls hade förutsättningarna för att göra den skillnad jag ville insåg jag också att jag kanske aldrig någonsin skulle ha möjligheten att göra större skillnad än nu och att jag var tvungen att försöka. Jag behövde hjälp.

En av mina absoluta räddningar blev Katta. Hon skulle skriva C-uppsats på retorikkonsultprogrammet på Södertörn och skrev den helt enkelt om mig i mitt uppdrag, gjorde bl.a. analyser av min retoriska situation i ett FN-forum som ung och gav mig kopiösa mängder retorikkonsultation. Sedan dess har det varit en dröm att få arbeta tillsammans med henne igen. Nu är hon snart färdig med sin kandidat från Handels, har lite tid över och i torsdags blev det klart att hon skall praktisera med att formulera argumentationen kring nya välfärdsmått och grön ekonomi! Det börjar bli ett riktigt bra gäng nu med alltifrån Michelle som researchar till matematiker som kollar modeller, förläggare som hjälper till med utgivningen, nationalekonomer som granskar teorier och nu alltså även Katta!

Nu har vi just kört första sessionen med genomgång av upplägg och förväntningar på samarbetet, över pannkaksbuffé på café String, (för det får man om man jobbar på söndagar,) och jag känner mig så himla förväntansfull!

Det som är så bra med dem jag jobbar med är att de inte ser några som helst problem i det jag tycker är svårt och tvärt om. Jag var nervös för att researchen skulle dra ut på tiden och så vips hade Michelle smällt ihop den på bara några veckor! Och nu är jag nervös för att skrivandet skall ta tid, när argumentationen skall sammanställas i löpande text och det ser Katta som det minsta problemet medan hon tror att tankearbetet blir det kluriga och det börjar jag redan få färdigt i mitt huvud åtminstone. Samarbete alltså!

Är så himla tacksam för att så många hjälper till! Vi skall starta nätverk i Grön Ungdom också kopplat till de politiskt prioriterade frågorna vi antagit (klimat, migration, grön ekonomi och skola) och när det rullar kommer det ju att bli ännu bättre! När alla som jobbar med grön ekonomi i Grön Ungdom inte bara gör det på sina håll utan tillsammans. Det blir en bra vår det här! Det ligger i luften!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

