En ”vanlig språkrörsdag” från morgon till kväll – inklusive radiodebut!

Idag har varit en sådan där oförskämt bra dag.

Klockan 08.30. Solen sken. Så mycket att jag var tvungen att stanna och fotografera.

…så att jag missade tunnelbanan och fick sitta still i nio minuter och landa. Också bra.

Sedan åkte jag till Stureplan och researchade om grön ekonomi för det är ett så typiskt bra ställe att få motivation till en samhällsförändring på.

Jag tränade på lunchen och efter det förberedde jag vad jag ville prata om under min allra första radiointervju som jag skulle ha hos Fredrik Federley några timmar senare. En radiotimme skulle intervjun vara med bara mig vilket är 48 minuter så jag förberedde vilka teman jag ville prata på så att jag kunde säga det till honom.

Och sammanfattade lite frystorkat vad jag ville tänka på.

Det är Björns uppgift att säga till när jag har läppstift på tänderna. Nu när han inte var med, jag inte hade någon spegel och heller inte ville att Federley skulle överta Björns uppgift fick det bli en bild istället. Och ja, massa läppstift på tänderna.

Och efter en mugg kaffe var vi on air!

Jag är så sjukt avundsjuk på att han får göra radio. Vikarierar mer än gärna om vi säger så. Att få sitta i timmar och bara ställa följdfråga på följdfråga till intressanta gäster. Måste vara höjden av lyx.

Radiodebut! Och väldigt roligt! Sändningen kommer till helgen.

Sedan åkte jag till ”jobbet”.

Jag älskar Riksdagen på kvällen. Blir koncentrerad så fort jag går in genom dörren här och på kvällen arbetar man dessutom helt ostört vilket gör att det alltid blir så mycket gjort.

Bästa Björn hälsar välkommen. Han har varit på Partistyrelsens arbetsutskotts möte under dagen och efter det arbetat på en debattartikel om SD-kvinnors reklamfilm om hedersrelaterat våld. De lyfter upp hedersvåldet som ju är ett väldigt stort problem men presenterar inte en enda lösning utan raljerar över de insatser för ökad jämställdhet som görs idag. Dessutom vill de ju ha en migrationspolitik där det skall bli ännu svårare att få stanna, inklusive till följd av hedersrelaterat våld.

Björn pratar med Aftonbladets nyhetschef för att sälja in artikeln. En liten stund senare blir han uppringd igen för även en intervju.

Och så en liten glädjedans över att dagens slit gett utdelning. Ibland blir det ju precis ingenting men idag så verkar det bli det!

Därefter middag och förberedelser inför verksamhetsårets allra första förbundsstyrelsemöte som är i helgen. Vi behövde plöja möteshandlingarna, diskutera igenom olika underlag och också förbereda språkrörspunkten där vi inte minst skall sätta in de nyvalda i vad vi gör egentligen. Det är inte helt lätt att förmedla på så kort tid eftersom det är en hel del… Det allra mesta av språkrörsuppdraget syns ju heller inte utåt. Istället består det i en massa förberedelser av olika slag och möten som tillsammans bäddar för de där små stunderna då vi syns mycket och får genomslag.

Så här skall vi lägga upp det i alla fall. Väldigt tydligt.

Tiden gick och så småningom blev vi utkastade. Servitrisen tipsade om att det fanns nattöppna klubbar där vi kan festa vidare till tre. Tittade lite frågande när vi sa att vi jobbade.

Väl ute gav det sig ändå för vi missade våra tunnelbanor precis båda två och Björn hade 26 minuter kvar till nästa. Då passade vi på att diskutera förbundsstyrelsepunkterna ”detaljbudget” och ”social kodex” som vi inte hunnit med under kvällen.

Sedan bar det äntligen av hemåt.

På vägen passade jag på att läsa igenom ett utkast av ett ännu opublicerat blogginlägg om anorexi och kvinnoideal i relation till politiken, det offentliga rummet och den så kallade fria marknaden. Funderar på att arbeta om det till en debattartikel i morgon. Vi skulle varit lediga imorgon för att vila lite inför helgens möte men nu har vi fått uppgifter om att det kommer ännu mer nyheter om Sveriges planerade vapenfabrik i Saudiarabien imorgon så vi har bestämt oss för att jobba ändå. Så kanske att jag hinner få ihop en debattartikel till om vi ändå är i farten.

Hemma igen! Sist jag var här, alltså för typ exakt 16 timmar sedan, hade jag aldrig varit i en radiostudio. Nu har jag det.

Förutom att få arbeta för det jag brinner för allra mest är det en så häftig del av språkrörskapet – att få lära sig så himla många saker för att kunna täcka lika många funktioner.

Samtidigt är det också väldigt skönt nu när vi precis börjat på vårt andra år och känner att vi börjar kunna ett och annat. För ett år sedan var ju verkligen allting nytt. Nu har vi börjat få upp farten och blir mer och mer effektiva hela tiden. Undrar hur det kommer att vara om ytterligare ett år… Men först imorgon och innan det skall här sovas – god natt!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En ”vanlig språkrörsdag” från morgon till kväll – inklusive radiodebut!

  1. AnnaSofia skriver:

    Wow! Vilken dag och vilka fina bilder! Ser fram emot att träffas i helgen och hoppas kunna utbyta lite inspiration! Kram

  2. Hanna Lidström skriver:

    Tja Rebecka! Jag tycker det är asintressant med kvinnoidealgrejen, och om du ska göra något om det och behöver typ hjälp eller input osv är jag fett på!

    • rebeckacarlsson skriver:

      Hej Hanna! Ja, det vill jag jättegärna! Vi kan kanske skriva tillsammans helt enkelt? Det blev inget skrivet igår men jag tänker att det skall göras ett större och mer planerat utspel på den frågan om ett litet tag. Vi ses på ert årsmöte om inte tidigare och pratar vidare om hur vi skall lägga upp det tycker jag! Och om du redan sitter på grejer får du mer än gärna dra över det i facebookmailen! Kram!

Kommentera

